ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

23:59 | آوریل25 تهران

گاردین:افشاگری درمورد منابع مالی شبکه تلویزیونی"ایران اینترنشنال" لندن به قتل خاشقچی منجرشد

تاریخ: 18:15, 09-11-2018.


تهران. 9 نوامبر 2018 میلادی برابر با 18 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
سعیدکمالی دهقان خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین در لندن در توئیتی اعلام کرد: جمال خاشقچی به دلیل مصاحبه با وی و افشاگری در مورد تامین مالی شبکه «ایران اینترنشنال» توسط ولیعهد سعودی و مشاور سابق دربار پادشاهی عربستان به قتل رسیده است.
خبرنگار گاردین در ادامه پیام خود نوشت: می توانم تاکید کنم که جمال خاشقچی به این دلیل کشته شد که صبح 26 سپتامبر از استانبول با من تماس گرفت وفاش کرد که محمد بن سلمان و سعود القحطانی، شبکه ایران اینترنشال در لندن را تامین مالی می کنند.
این خبرنگار در توئیت دیگر افزود: از گاردین و ترکیه می خواهم که توئیت من را تایید کنند.
خبرنگار گاردین همچنین از خانواده و دوستانش خواسته است که در شرایط فعلی با وی تماس نگیرند.
به گزارش خبرنگار ایرنا عربستان ابتدا دست داشتن در قتل جمال خاشقچی منتقد رژیم ال سعود و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست را رد کرد اما در نهایت در پی فشارهای جهانی اعتراف به قتل وی کرد. طبق اطلاعاتی که در این باره منتشر شده تیمی از عوامل سعودی به ترکیه رفته و تحت هدایت سعود القحطانی مشاور وقت دربار سعودی، خاشقچی را به قتل رساندند.
بعد از اعتراف سعودی ها به قتل خاشقچی، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در احکامی جداگانه القحطانی، احمد العسیری معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن، سرتیپ محمد مریح معاون اطلاعاتی، سرتیپ عبدالله بن خلیفه الشایع معاون امور انسانی و سرتیپ رشاد المحمادی مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.
خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین تاکید کرده است که عربستان که کوچکترین انتقادی از سیاست های خود را برنمی تابد حالا شبکه ای به راه انداخته تا از طریق فعالیت های جانبدارانه آن، رقیب منطقه ای خود ایران را تحت فشار قرار دهد.
گاردین در ادامه بررسی منبع بودجه هنگفت این شبکه پرداخت و نوشت: عربستان سعودی 250 میلیون دلار برای به راه انداختن شبکه ایران اینترنشنال در لندن که هیچگونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است.
به نوشته این رسانه انگلیسی، اوایل تابستان سال جاری، تلویزیون ایران اینترنشنال به دلیل پوشش خبری زنده گردهمایی منافقین در پاریس که با عربستان سعودی پیوندهایی دارد، مورد انتفاد قرار گرفت و همچنین این شبکه فارسی زبان ولی ضدایران از حمله گروه تروریستی الاهوازیه در اهواز تمجید کرده بود و این منجر شد تا "آفکام" نهاد ناظر بر فعالیت رسانه ها در انگلیس تحقیقاتی را در مورد این شبکه به عمل آورد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: