ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:53 | آوریل27 تهران

ظریف: آمریکا باید برای جنایات علیه بشریت مواخذه شود

تاریخ: 09:43, 09-11-2018.


تهران. 9 نوامبر 2018 میلادی برابر با 18 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتی با تاکید به اینکه آمریکا باید برای جنایات علیه بشریت مواخذه شود نوشت:  
«درست مثل یمن، آقای پمپئو ایران را مسئول عواقب تحریم های غیرقانونی آمریکا که مانع دسترسی مردم ایران به سرویس های بانکی برای غذا و دارو شده است قلمداد می کند. طبیعتا ما اینها را برای مردم خود به رغم تلاش‌های آمریکا فراهم خواهیم کرد. ولی آمریکا باید برای جنایات علیه بشریت علیه مردم ایران و یمن مؤاخذه شود.»
دونالد ترامپ پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام و اعلام و آغاز دو دور تحریم های ضدایرانی آمریکارا به دام انزوا انداخت زیرا سایر کشورهای امضا کننده توافق برجام -- انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج واشنگتن از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ ادعا داشت که با اعمال تحریم ها صادرات نفت ایران را به صفر می نشاند ولی به دلیل استقامت و پایداری دولت و ملت ایران و پایبندی جوامع جهانی به توافق برجام مجبور شد عقب نشینی کند و هشت کشور واردکننده نفت ایران را از تحریم های ضدایرانی معاف کرد.  
به باور بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود. دراین اواخر حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده است که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: