ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

1:48 | مه03 تهران

در سال 95 ایران و روسیه حجم روابط اقتصادی دوجانبه را دو برابر می کنند

تاریخ: 08:22, 15-03-2016.

تهران. سه شنبه، 15 مارس 2016  میلادی برابر با 25 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، با اجرای طرح‌های فاینانس میان ایران و روسیه حجم روابط دو کشور در سال 95 دو برابر خواهد شد.
بنا بر این گزارش، محمود واعظی پس از دیدار و گفتگو با الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به خبرنگاران گفت: هم اکنون حجم روابط ایران و روسیه بیش از یک و نیم میلیارد دلار است و با اجرای موافقت نامه بسیار مهم فاینانس برای حمایت از سرمایه گذاری متقابل این حجم به حدود 3 میلیارد دلار خواهد رسید.
وی افزود: در دیدار با وزیر انرژی روسیه همه مواردی که در دوازدهمین کمیسیون مشترک توافق شده بود به همراه موارد مطرح شده در سفر رئیس جمهوری روسیه به تهران بررسی و میزان پیشرفت در اجرای توافق نامه های مشترک نیز بررسی شد.
وزیر ارتباطات ایران که رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک ایران و روسیه نیز به شمار می‌رود گفت: در این دیدار اعطای اعتبار برای اجرایی شدن خط آهن گرمسار-  اینچه برون و احداث نیروگاه در بندرعباس به میزان دو میلیارد دلار بررسی شد و راه‌های مقدماتی و فنی اجرای آن نیز مورد توافق دو طرف است.
وی همچنین به طرح احداث خط آهن رشت - آستارا اشاره کرد و گفت: قرار است در آینده نزدیک اجلاس سه کشور آذربایجان - روسیه و جمهوری اسلامی ایران در باکو برقرار شود تا درباره سرمایه گذاری نهایی برای اجرای این خط آهن توافق نهایی صورت گیرد.
واعظی همچنین افزود: در دیدار با وزیر انرژی روسیه که رئیس طرف روسی در کمیسیون مشترک نیز به شمار می رود درباره صادرات میوه، سبزیجات، طیور و آبزیان به این کشور نیز مباحثی مطرح شد تا بازار روسیه در اختیار ایران قرار گیرد؛ پیشتر این بازار در اختیار ترکیه بود اما به علت مشکلاتی که میان روسیه و ترکیه به وجود آمده مسکو علاقمند است این بازار را در اختیار ایران قرار دهد.
وزیر ارتباطات درباره دیگر موارد مطرح شده در دیدار خود با وزیر انرژی روسیه افزود: همکاری در بخش استانی قرار است میان دو کشور گسترش یابد تا در این خصوص در آینده نزدیک همایشی در آستاراخان روسیه برگزار شود که در آن بخش‌های خصوصی دو کشور راه‌ها و زمینه های گسترش همکاری های متقابل را بررسی می کنند.
واعظی یکی دیگر از موارد توافق وزیر انرژی روسیه را بحث گردشگری میان دو کشور برشمرد و گفت: دو طرف توافق کردند برای افزایش تعداد گردشگران میان دو کشور تعداد پروازها افزایش یابد و صدور ویزا برای گردشگران و همچنین راننده های کامیون تسهیل گردد.
وی همچنین به همکاری های دو کشور در حوزه نفت، گاز و نیرو اشاره کرد و افزود: دو کشور تمایل دارند در این حوزه نیز همکاری ها افزایش یابد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: