ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:40 | جولای04 تهران

در جنوب ایران منطقه اسفندقه جیرفت آثار 9 هزارساله کشف شد

تاریخ: 04:42, 08-09-2016.

تهران. پنج شنبه، 8 سپتامبر 2016 میلادی برابر با 18 شهریور 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، براساس نتایج کربن 14 حاصل از کاوش های صورت گرفته در تپه گاوکشی دشت اسفندقه جیرفت در جنوب ایران این منطقه به اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد تعلق دارد.
بنا بر این گزارش، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، رئیس هیات کاوش در تپه گاوکشی اسفندقه جیرفت با اعلام این خبر گفت: سومین فصل کاوش این دشت با هدف آگاهی بیشتر از نوع معماری نخستین ساکنان این محوطه درحال انجام است.
نادر علیداد سلیمانی افزود: در دو فصل گذشته با تمرکز روی تپه گاو کشی و تپه های حوزه دولت آباد که در انتهای جنوب و جنوب غربی دشت اسفندقه واقع شده اند نتایج ارزشمندی از استقرارهای دائم انسانی در جنوب شرقی ایران به دست آمد.
سلیمانی از مهمترین دستاوردهای این کاوش به شناسایی آثار معماری از جمله معماری مسکونی - کارگاهی و آیینی اشاره کرد که با خشت خام بنا شده است.
وی گفت: در بخش مرکزی فضایی به نام معبد کشف شد که این بنا با هندسه زیبایی سکوسازی و سپس با گل ُاخرای قرمز تزئین  شده است.
این باستان شناس با بیان اینکه از جمله مواد فرهنگی کشف شده می توان به گونه ای از ظروف سفالی صیقل داده شده و براق و منقوش اشاره کرد افزود: همچنین پیره های گلی و سفالی نیز در این منطقه کشف شده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: