ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

0:44 | آوریل30 تهران

حضور روسای جمهور 8 کشور صادر کننده گاز در تهران

تاریخ: 06:10, 18-11-2015.

تهران. چهارشنبه، 17 نوامبر 2015 میلادی برابر با 27 آبان 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز 12 عضو اصلی و 5 عضو ناظر دارد گفت: هشت کشور در سطح رئیس جمهور و یک کشور عضو در سطح نخست وزیر و بقیه در سطح وزرا در این اجلاس شرکت می کنند.
بنا بر این گزارش، بیژن نامدار زنگنه با حضور در برنامه تیتر امشب در تلویزیون دولتی ایران با بیان اینکه این سومین اجلاس سران است که در طول 14 سال عمر این سازمان برگزار می شود، افزود: اجلاس نخست در مسکو، اجلاس دوم در دوحه قطر برگزار شد و اجلاس سوم در تهران برگزار می شود.
وی گفت: برگزاری این اجلاس در تهران در زمانی که تحریم ها در حال برداشته شدن است علامت مثبتی به ایران است .
زنگنه افزود: کشورهایی که شرکت می کنند از نظر سیاسی به ما نزدیک هستند و در حوزه جهان سوم هستند.
وی گفت: علاوه بر رئیس جمهور کشورمان (ایران)، الجزایر در سطح نخست وزیر و روسیه، بولیوی، گینه استوایی، ونزوئلا، نیجریه، عراق و ترکمنستان به عنوان مهمان ویژه در سطح رئیس جمهور در این اجلاس شرکت می کنند.
وزیر نفت ادامه داد: مصر، لیبی، امارات متحده عربی،، قطر، ترینیداد و توباگو، هلند، نروژ، عمان، و پرو از دیگر اعضای کشورهای صادر کننده گاز هستند.
زنگنه گفت: اجلاس عادی وزرا که سالی یکبار برگزار می شود در صبح شنبه 30 آبان برگزار می شود که برنامه های عادی سازمان را از جمله گزارش دبیرکل، بودجه، بازار را دنبال می کند و اجلاس بعد از ظهر به صورت فوق العاده برگزار می شود و فقط دستور کار اجلاس سران را تعیین و پیش نویس بیانیه پایانی را نهایی می کند.
وی افزود: سخنرانی هر کدام از سران، بیانیه پایانی، رهنمود به اجلاس های آتی و پیام به اجلاس تغییرات آب و هوایی در پاریس از دیگر دستور کار این اجلاس است.
زنگنه با بیان اینکه نفس جمع شدن سران در این اجلاس مهم است، گفت: اوپک در عمر بیش از 60 سال خود سه اجلاس سران داشت و این سازمان در عمر 14 ساله خود سومین اجلاس را در سطح سران برگزار می کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: