ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

15:19 | ژوئن30 تهران

عزم ایران و قزاقستان برای تبدیل مبادلات 800 میلیون دلاری به 5 میلیارد دلار

تاریخ: 07:36, 30-06-2016.

تهران. پنج شنبه، 30 ژوئن  2016 میلادی برابر با 10 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس شورای بازرگانی ایران و قزاقستان گفت: 400 شرکت خدمات فنی و مهندسی ایرانی در قزاقستان فعالیت و خدمات خوبی را به این کشور ارائه می کنند.
بنا بر این گزارش، امیر عابدی در حاشیه همایش تجارت ایران و کشورهای مشترک المنافع در با رادیو دولتی ایران افزود: مبادلات ایران و قزاقستان 280  میلیون دلار است که با در نظر گرفتن صادرات خدمات فنی و مهندسی به قزاقستان به حدود 800 میلیون دلار می رسد در حالی که چشم انداز توسعه روابط دو کشور تا 5 سال آینده دست یابی به حجم مبادلات 5 میلیارد دلاری است.
وی با بیان اینکه معدن، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و گروه های کالایی مصرفی می تواند از زمینه های همکاری ایران و قزاقستان است، اضافه کرد: افزایش مبادلات تجاری ایران و قزاقستان نیازمند رفع برخی موانع است که موانع بانکی و صدور روادید از جمله آن است.
وی گفت: تفاهم نامه ها و قراردادهای خوبی میان ایران و قزاقستان امضا شده که پیگیر اجرایی شدن آنها هستیم که سرمایه گذاری های مشترک از مهمترین این اسناد همکاری است.
عابدی اضافه کرد: گردشگری سلامت و سرمایه گذاری در مناطق آزاد شمال کشور و چابهار و بندرعباس در جنوب کشور دیگر زمینه های همکاری ایران و قزاقستان است و قزاقستان به عنوان همسایه روسیه و چین که شرکای راهبردی ما هستند می تواند در ترانزیت و حمل و نقل کالاهای منطقه ای نقش مهمی ایفا کند.
وی افزود: ایران کشوری امن است و می تواند بخش مهمی از کالاهای مورد نیاز قزاقستان را تامین کند ضمن اینکه ایران به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود و می تواند شاهراه تامین کالاها از آسیای جنوب شرقی و آفریقا و آمریکای جنوبی برای کشورهای مشترک المنافع باشد.
عابدی با بیان اینکه در حوزه ریلی توانمند هستیم و خدمات خوبی در حوزه حمل و نقل به کشورهای مشترک المنافع ارائه کردیم، گفت: در حوزه واگن سازی و حل ریلی، سرمایه گذاری مشترکی میان ایران و قزاقستان آغاز شده و با سرمایه گذاری دولت چین و کشورهای منطقه ای در حوزه جاده ابریشم که نخستین محموله کالایی را از غرب چین به ایران حمل کرد نشان می دهد که ترانزیت از مسیر امن و کوتاه تر، می تواند نقش مهمی در توسعه همکاری کشورهای منطقه داشته باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: