ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

5:00 | سپتامبر23 تهران

در ایران آثار 6 هزار ساله کشف شد

تاریخ: 10:37, 28-10-2014.

تهران. سه شنبه، 28 اکتبر 2014 میلادی برابر با 6 آبان 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، کاوش گران منطقه تاریخی تل سبز مرودشت موفق به کشف تاریخ شش هزار ساله شدند .
بنابراین گزارش، رجبی، سرپرست گروه کاوش گفت: در مدت 50 روزه این دور از تحقیقات، آثاری به جا مانده از دوره ایلامی میانه و ایلامی نو در منطقه تاریخی تل سبز در جنوب شهرستان مرودشت کشف شد .
رجبی گفت: آثار مکشوفه شامل اسکلت انسان ،اسکلت انواع پرندگان و هم چنین نمونه های زغالی(بقایای گیاهی ) است در این بین لایه های فرهنگی نیز مربوط به دوره قاجاریه کشف شده است .
سرپرست گروه کاوش افزود: هرسطح از خاک که در تل سبز وجود دارد نشان دهنده یک دوره تاریخی است و هم چنین در این بین حفره ای کشف شده که مربوط به زباله دانی آن زمان بوده ،که مردم آن دوره هر چیز دور ریزی که داشتند داخل این حفره می ریختند که ما می توانیم مطالعات مفیدی روی این باقی مانده ها انجام دهیم .
این گروه آثار کشف شده را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داده و کوزه و ظروف سفالی را نیز ترمیم می کنند.
تل سبز در فاصله 3 کیلومتری محل برخورد دو رودخانه سیوند و کر و در چند کیلومتری آثار باستانی تخت جمشید قرار دارد و به شماره 11743 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: