رشد اقتصادی ایران به 6/3 رسید

تاریخ: 01:46, 01-06-2015.

تهران. دوشنبه، 1 ژوئن 2015 میلادی برابر با  11 خرداد 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس کل بانک‌ مرکزی یکی از مهمترین دستاوردهای این بانک در سال گذشته را دستیابی به نرخ رشد اقتصادی مثبت در سه فصل متوالی (فصول اول تا سوم سال ( 1393پس از هشت فصل کاهش مستمر تولید ناخالص داخلی برشمرد. به‌ طوری که رشد اقتصادی ایران در نه ماهه سال 1393 به 6/3 رسید.
بنابراین گزارش، ولی الله سیف به ‌عنوان نخستین سخنران بیست و پنجمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، ابتدا خلاصه‌ای از مهمترین تحولات اقتصادی و دستاوردهای بانک‌مرکزی ایران ارائه کرد.
سیف رشد سرمایه‌گذاری در ایران، ثبات نسبی بازار ارز، کاهش نسبت مطالبات غیر جاری بانک‌ها و افزایش قابل ملاحظه تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی را از دیگر دستاوردهای بانک‌مرکزی در طول سال گذشته برشمرد.
رئیس کل بانک ‌مرکزی ارقام افزایش بدهی بانک‌ها و رشد پایه پولی در سال 1393 را با ارقام مشابه سال‌های گذشته که متاثر از خطوط اعتباری طرح مسکن مهر بوده غیرقابل مقایسه دانسته و برخی از مهمترین علل افزایش این متغیر را تنگناهای مالی، مطالبات انباشته قبلی از بخش دولتی و نیز برخوردهای انضباطی بانک‌مرکزی با برخی بانک‌ها برشمرد.
سیف در بخش دیگر سخنرانی خود به معرفی جهت‌گیری بانک‌مرکزی در سال 1394 در جهت ثبات و پایداری اقتصاد کلان به‌ عنوان یکی از ستون‌های اقتصاد مقاومتی، تداوم سیاست فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی اقتصاد از مجرای هدایت منابع به سمت بخش‌های مولد و با اولویت تامین سرمایه در گردش پرداخت. وی همچنین دستیابی پایدار به نرخ تورم تک رقمی را نیز از اهداف بانک‌مرکزی در سال جاری برشمرد، که در سایه تقویت انضباط پولی و مالی و مدیریت انتظارات تورمی حاصل خواهد شد.
رئیس کل بانک‌مرکزی ایران یکسان‌سازی نرخ ارز را که زمینه حذف رانت نرخ‌های چند گانه ارز را فراهم می‌سازد، از دیگر اقدامات آتی بانک‌مرکزی پس از عادی شدن روابط بانکی بین‌المللی عنوان کرد. همچنین تعدیل نرخ سود سپرده‌ها، ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز و اتخاذ راهکارهایی جهت کاهش مطالبات غیرجاری بانک‌ها در سال جاری ازجانب بانک‌مرکزی مورد توجه قرار گرفته است.


به اشتراک گذاشتن اخبار: