ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:39 | مه03 تهران

کالدونیای نو مستعمره فرانسه باقی ماند

تاریخ: 18:38, 05-11-2018.


تهران. 5 نوامبر 2018 میلادی برابر با 14 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
درکالدونیای نو روز گذشته یکشنبه 13 آبان همه پرسی برای کسب استقلال از فرانسه برگزار شد که بیشترین مردم به عدم خروج از قیمومیت فرانسه رای دادند.
مجمع الجزایر کالدونیای نو در اقیانوس آرام از سال 1853 تحت قیمومیت دولت فرانسه است و دارای 270 هزار نفوس می باشد. از175 هزار نفر از واجدان شرایط رای در این اقلیم تعداد 60 درصد به صندوق های رای برگه "نه"-را انداختند و این منجرشد تا کالدونیای نو مستعمره فرانسه باقی ماند
36 درصد از رای دهندگان این کشور واقع در جنوب شرق آسیا در شمال شرق استرالیا در اقیانوس آرام معتقدند که کالدونیا باید هرچه زودتر مستقل شود، اما امسال زمان مناسبی برای کسب استقلال از فرانسه نیست.
به نوشته علی نصیری خرنگار ایرنا با این وجود پیش بینی می شود این نتیجه موجب بروز تنش هایی میان جمعیت سفید پوست مهاجر و قوم بومی کاناک این کشور نیمه مستقل باشد که 39 درصد جمعیت آنرا در بر می گیرند.
کالدونیا مجمع‌الجزایری دراقیانوس آرام است که فرانسوی‌ها آن را به زور تصاحب کرده و به قلمرو خود افزودند، چرا که این سرزمین برای فرانسه اهمیت اقتصادی زیادی دارد، زیرا دارای معادن ارزشمند نیکل است و یک چهارم کل ذخایر نیکل جهان در کالدونیای نو وجود دارد
موافقان استقلال کالدونیای نو بر این باورند که فرانسوی‌ها در هنگام اشغال سرزمین آنها به زور متوسل شده و اقدام به «نسل‌کشی» کرده‌اند لذا باید در همه پرسی دیگر در سال های 2020 و 2022 در این مجمع الجزایر برگزار شود.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیشتر از رای دهندگان خواسته بود تا به "فرانسوی بودن" خود ادامه داده و با استقلال این منطقه مخالفت کنند.
فرانسه سالانه 1.5 میلیارد دلار در اختیار این منطقه قرار می دهد اما از درآمدهای اصلی آن فروش نیکل، گردشگری است.
براساس برآورد باستانشناسان بومیان این جزیره موسوم به کاناک ها 3 هزار سال قبل دراین جزیره ساکن بودند اما با سفر فرمانده جیمز کوک فرانسه به این مجمع الجزایر در سال 1774، او آنها را کالدونیا نامید.
درطول 4 سال از 1878 تا 1917 جنگ های متعددی میان بومیان بی سلاح و استعمارگران تا دندان مسلح فرانسوی در این مجمع الجزایر رخ داد که هزاران بومی را به کام مرگ برد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: