ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:32 | جولای07 تهران

کلیات اشعار حمید سبزواری پدر شعر انقلاب ایران رونمایی شد

تاریخ: 09:09, 05-11-2018.

تهران. 5 نوامبر 2018 میلادی برابر با 14 آبان ماه 1397 هجری خورشیدی. ایرتاگ-خبرگزاری تلگراف ایران
شامگاه یکشنبه در تهران آیین رونمایی مجموعه اشعار زنده یاد حمید سبزواری پدر شعر انقلاب ایران با نام «این بانگ آزادی» با حضور فرهیختگان و هنرمندان، شاعران و خانواده وی برگزار شد.
به گزارش ایرتاگ به نقل از موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب کلیات آثار سبزواری در حدود دو هزار صفحه و در چهار مجلد به کوشش استادان رضا اسماعیلی، محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی تهیه و تنظیم شده است
دراین آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شاعران زنده یاد نصرالله مردانی، خلیل عمرانی و احمد زارعی از خانواده این شعرا تجلیل شد وشعرخوانی شعرای انقلابی از دیگر برنامه های این آیین بود. در این مراسم قطعه انقلابی"'آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو" که از آثار حمید سبزواری است با صدای استاد اسفندیار قره باغی اجرا شد.
"سرود درد"، "سرود سپیده"، "سرودی دیگر"، "تو عاشقانه سفر کن" و "بانگ جرس" از جمله آثار این شاعر فقید به شمار می روند.
حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری که با عنوان «شاعر انقلاب» شناخته می‌شود در سال 1286 در سبزوار زاده شد و قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخت که اولین استادان وی بودند.
پدرش عبدالوهاب هرچند پیشه‌ور ساده‌ای بود ولی قریحهٔ شعری داشت و جدش ملا محمدصادق ممتحنی نیز شاعری بود که «مجرم» تخلص می‌کرد.
نوجوانی وجوانی سبزواری در دوران حکومت رضاشاه پهلوی گذشت و تحولات این دوره بر روحیه وی تأثیر گذاشتند. 14 بود که سرودن شعر را آغاز کرد. در آن سنین از روی کنجکاوی به احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف سر می‌زد تا با آرا و نظرات آن‌ها آشنا شود.
مهمترین فعالیت سبزواری، شاعری است. شعر او را شناسنامهٔ زمانمند انقلاب نامیده‌اند زیرا کمتر حادثه یا رویدادی بعد از انقلاب روی داده است که انعکاس آن در شعر او نیامده باشد.
وی برای انقلاب اسلامی شعر و شعار می‌ساخت که در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه خوانده می‌شد.
نشان درجه یک فرهنگ و هنر در سال 1371، چهره ماندگار دوره سوم در سال 1382 و نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر در سال 1393 از افتخارات این شاعر انقلابی است.
حمید سبزواری دو سال قبل 22 خرداد 1395 در سن 91 سالگی در تهران درگذشت.

به اشتراک گذاشتن اخبار: