ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

7:34 | مه14 تهران

53 میلیارد دلار تجارت خارجی ایران در 6 ماهه نخست امسال

تاریخ: 11:13, 08-10-2014.

تهران. چهارشنبه، 8 اکتبر 2014 میلادی برابر با 16 مهر 1393 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، حجم تجارت خارجی در 6 ماه نخست امسال را بیش از 53 میلیارد دلار برآورد کرد.
بنابراین گزارش، ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این مقدار نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته است.
وی با اعلام اینکه بیش از 49 میلیارد دلار تجارت خارجی مربوط به کالا بوده و باقی آن هم به صادرات خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت کالا مربوط بوده است پیش‌بینی کرد در 6 ماه دوم سال این رقم افزایش و به 110 میلیارد دلار افزایش یابد.
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبیین و توسعه صادرات غیرنفتی گفت: در سند چشم‌انداز 20 ساله، سیاست های اقتصاد مقاومتی و بسته خروج از رکود بر اهمیت نقش صادرات غیرنفتی تاکید شده است و رسانه‌ها می‌توانند در افزایش صادرات غیرنفتی و هماهنگی دستگاه‌ها در این امر موثر باشند.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزایش صادرات را در گرو تحریک تقاضای خارجی دانست و گفت: با تحریک تقاضای داخلی تورم افزایش می‌یابد در حالی که با تحریک خارجی، ضمن افزایش تولید و اشتغال‌زایی بیشتر به رونق اقتصادی خواهیم رسید و تورم نیز ایجاد نخواهد شد.
وی صادرات را امری فرابخشی خواند و گفت: نمی‌توان تنها یک بخش را متولی صادرات دانست و این امر به هماهنگی سازمان‌ها و ارگان‌هایی از قبیل بانک مرکزی، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرزبانی، گمرکات و اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی رسانه‌ها نیاز دارد.
وی ادامه داد: وقتی صادرات خوب داریم که تولید خوب، با کیفیت، رقابتی و قابل عرضه در بازرهای جهانی داشته باشیم و رسانه‌ها می‌توانند نقش قابل توجهی در این جهت ایفا کنند.
افخمی‌راد تعامل و تبادل اطلاعات را عاملی در بهبود ماموریت دستگاه‌ها و شفافیت در ارائه اطلاعات دانست و افزود: نقش رسانه و روابط عمومی در جامعه مغفول مانده است در حالی که رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها می‌توانند در انجام وظایف دستگاهی و توفیق در انجام وظایف آنها موثر باشند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به نقش رسانه در سالم‌سازی فضای فعالیت‌های اقتصادی ادامه داد: رسانه‌ها به دلیل رسالت اطلاع‌رسانی به ویژه در بخش‌های اقتصادی می‌توانند فضای باز و شفافی را ایحاد کنند و مسئولان را وادار کنند که درست و دقیق صحبت کنند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: