ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:10 | سپتامبر20 تهران

بزودی 50 درصد سرزمین ایران به بیابان تبدیل می شود

تاریخ: 05:57, 25-02-2016.

تهران. پنج شنبه، 25 فوریه  2016 میلادی برابر با 6 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران هشدار داد: 50 درصد سرزمین ایران به زودی بیابان می شود.
بنا بر این گزارش، خانم ابتکار در همایش ملی مدیریت خردمندانه فضای سرزمین، گفت: برنامه ساماندهی آلودگی هوا برای تهران و 7 کلانشهر در دولت یازدهم 28 ماه است که در حال اجراست و اگر در برنامه چهارم و پنجم برنامه کاهش آلودگی هوا استمرار پیدا می کرد، امروز به نتایج مثبتی می رسیدیم اما چون عملاً از سال 84 برنامه ها متوقف شد ما دوباره از نو شروع کردیم.
معاون رئیس جمهور ایران گفت: در شهریورماه سال جاری، سیاستهای توسعه پایدار به عنوان اهداف 15 ساله جهان به تصویب رسید و آینده 15 سال کشور بر اساس برنامه جهانی تعریف شد.
این مقام مسئول در کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: با برداشت غیرمنطقی از طبیعت و تخریب های گسترده بشر، صدمات جبران ناپذیری به آن وارد شد. خاکی که در شهرها تبدیل به آسفالت و بتن می شود عامل تنفسی زمین را نابود و این نابودی در نهایت چرخه زندگی را مختل می کند.
ابتکار گفت: سرعت تخریب و نابودی خاک هم بر اثر فرسایش و هم در اثر فرآیندهایی مثل توسعه شهرنشینی و هر فعالیت دیگر از جمله کشاورزی ناپایدار در دنیا روند سریعی داشت که یکی از آثارش نیز گرد و غبار است. بدین معنا خاک اگر رطوبت خود را از دست بدهد و درست مدیریت نشود به جای زمین به هوا میآید و تبدیل به بلا میشود. یعنی نعمت خدادادی در اثر مدیریت نادرست و بهرهبرداری ناپایدار و فشار به طبیعت، طبیعت نه تنها خدمات رایگان خود را قطع میکند که خدماتش تبدیل به بلا می شود.
ابتکار گفت: 50 درصد عرصه سرزمینی ما در حال حاضر به سمت بیابانشدن پیش میرود، برای اینکه مرتع به بیابان تبدیل نشود نیازمند مدیریت خردمندانه هستیم. در حال حاضر، عرصه کشاورزی ایران نیز همین مسائل را دارد. برای اینکه عرصه کشاورزی ما فعالیت خود را به قیمت نابودی تالاب انجام ندهد باید خردمندانه هم از نظرموقعیت، مکانیابی، بارگذاری، جهت گیری مدیریت کنیم.
این عضو کابینه دولت تدبیر و امید افزود: یکی از ارزشمندترین تالابهای ایران، تالاب جازموریان در منطقه بین سیستان و کرمان است تا15 سال پیش بیشترین علوفه کشور را جازموریان تولید میکرد اما با به دلیل برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی و مدیریت غیرخردمندانه منابع آب، امروز جازموریان تبدیل به یک تالاب خشک و یکی از کانون های مهم گرد و غبار ایران شده است.
ابتکار ادامه داد: مطالعات ما نشان می دهد که 25 درصد گرد و غبار کل ایران از جازموریان است اما به جای آن 35 هزار چاه مجاز و غیرمجاز در همان منطقه شکل گرفته و به یک کانون قوی کشاورزی تبدیل شده اما اگرچه محصولات کشاورزی آنجا صادر می شود و در آمارها نیز می آید اما خردمندانه نیست. همچنین ما طی 20  سال گذشته 24 میلیون نفر را به سمت چند استان البرز، تهران و محدوده های اطراف تهران آوردیم. یعنی 30 درصد جمعیت، فعالیت اقتصادی و فعالیت صنعتی کشور در 1.2 درصد خاک متمرکز شده است که به نظر میرسد خردمندانه نیست. آیا هیچ کشوری این چنین و بدون توجه به ظرفیت های زیستی برنامه ریزی می کند؟
ابتکار تاکید کرد: برنامه ششم توسعه برای اینکه بتوانیم روندهای تخریبی را متوقف و بر اساس برنامه هایی که داریم برای برنامه های آتی از جمله مکران ارزیابی راهبردی داشته باشیم بسیار امید بخش است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: