بارش تگرگ و سیل به 50 هزار هکتار باغ ایران خسارت زد

تاریخ: 03:54, 21-04-2015.

تهران. سه شنبه، 21 آوریل 2015 میلادی برابر با 1 اردیبهشت 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ایران گفت: 50 هزار هکتار از باغات 14 استان ایران از بارش تگرگ و سیل اخیر خسارت دیده است.
بنابراین گزارش،علی محسنی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه باغات میوه های هسته دار و زود گل مانند بادام، زردآلو و هلو در بارش تگرگ و سیل خسارت دیده است، افزود: حدود 400 میلیارد تومان به محصول و درخت ها در 14 استان ایران خسارت وارد شده است.
وی گفت: هر سال در خرداد ماه شاهد ریزش دانه میوه ها در باغات هستیم و این مسئله به طور طبیعی اتفاق می افتد اما امسال این ریزش بر اثر بارش تگرگ اتفاق افتاد، بنابراین تأثیر محسوسی بر کاهش تولید میوه های هسته دار نخواهد داشت و به همین خاطر میزان خسارت خیلی زیاد نیست.
معاون دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: ریزش دانه و شکوفه از لحاظ فنی باعث بهبود باغات میوه می شود و کیفیت آن را افزایش می دهد، اگر ریزش شکوفه و دانه بر اثر تگرگ اتفاق نمی افتاد در خرداد ماه به طور طبیعی شاهد آن می بودیم.
محسنی گفت: بر اثر بارش تگرگ و سیل در 14 استان ایران حدود 70 هزار تن ریزش محصول برآورد شده است.
وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده باغات فندق و گردو آسیب ندیده و فقط در برخی باغات بادام که ارقام بومی و زود گل است ، برآورد خسارت شده است.
معاون دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در برنامه اصلاح و بازسازی باغات قرار است ارقام دیرگل بادام جایگزین ارقام بومی فعلی شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: