ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

14:59 | مه17 تهران

ایران نیازمند همکاری افغانستان برای احیای دریاچه هامون

تاریخ: 08:14, 12-10-2016.

تهران. چهار شنبه، 12 اکتبر 2016  میلادی برابر با 21 مهر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مدیر کل دفتر تالاب ها و زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: احیا و بازگشت زندگی دوباره دریاچه هامون در گرو تعامل و دیپلماسی مناسب با کشور افغانستان است.
بنا بر این گزارش، محسن سلیمانی در گفتگوی با خبرنگاران افزود: مجموعه دریاچه یا تالاب بین المللی هامون در چند دهه گذشته متاسفانه دچار آسیب های جدی شده است یعنی نتوانسته ایم آب ورودی و مناسب برای مجموعه تالاب های هامون داشته باشیم.
وی ادامه داد: در دو یا سه سال گذشته آورد خوبی برای تالاب هامون اتفاق افتاده اما این بدان معنا نیست که تالاب هامون کاملاً احیا شده است و به وضعیت مطلوبی رسیده ایم.
مدیر کل دفتر تالاب ها و زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: اتفاقاتی که برای تالاب هامون در حال حاضر می شود پیش بینی کرد بر دو دسته است:
اول رایزنی و دیپلماسی مناسب با کشور افغانستان برای گرفتن حقابه متعلق به تالاب هامون برای اینکه سرشاخه های آبی که به تالاب هامون سرازیر می شود عمدتاً در کشور افغانستان است.
دوم موضوع مدیریت آب در درون سرزمین خودمان یعنی ما در طول سال های گذشته حتی از منابع آبی موجود در کشورمان نیز به تالاب هامون دریغ کرده ایم به همین دلیل به نظر می رسد فعالیت های مان را در این دو محور باید افزایش دهیم تا مطمئن شویم که تالاب هامون وضعیت اش نسبت به سال های قبل بهبود می یابد و مردم منطقه زابل بتوانند از مواهب تالاب هامون استفاده کنند.
وی افزود: نگاه ما به تالاب ها موضوع مدیریت حوزه ای است، از آنجایی که بخش عمده ای از حوزه آبریز تالاب هامون در کشور افغانستان قرار گرفته است و اگر بخواهیم تالاب هامون را در سطح حوزه آبریز مدیریت کنیم باید کشور افغانستان حضور داشته باشد.
مدیر کل دفتر تالاب ها و زیستگاه های سازمان حفاظت محیط زیست ایران تاکید کرد: اگر افغانستان در زمینه توسعه منطقه اش گام بردارد این موضوع آسیب دو چندانی به تالاب هامون وارد خواهد کرد.
سلیمانی ادامه داد: در حوزه آبریز تالاب هامون باید یک همکاری مشترک قوی و منسجم بین کشور ایران و افغانستان شکل بگیرد تا بتوانیم هامون را نجات دهیم.
وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با کشور افغانستان افزود: مذاکراتی با کشور افغانستان و رئیس جمهور آن به همراه مسئولان کشورمان در سطح عالی آغاز شده است، ولی اینکه به چه نتایجی رسیده اند ماهم از آن مطلع نیستیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: