تردد از مرز دوغارون بین ایران و افغانستان مختل شد

تاریخ: 10:07, 04-10-2016.

تهران. سه شنبه، 4 اکتبر 2016  میلادی برابر با 13 مهر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی استان خراسان رضوی ایران گفت: تردد بیش از 800 کامیون حاوی کالا در مرز دوغارون به علت درخواست عوارض تردد از سوی افغانستان طی چند روز گذشته دچار اختلال شد.
بنا بر این گزارش، به نقل از خبرگزاری های ایرانی، احمد زمانیان یزدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مسئولین افغانستانی به ازای ورود هر دستگاه خودرو به داخل این کشور 150 دلار مطالبه کردند.
وی اظهار کرد: طی چند روز گذشته انبوهی از کامیون ها در پشت مرز صف کشیدند تا اینکه این تعرفه ها پذیرفته شد.
وی گفت: هم اکنون روند خروج کامیون ها از مرز دوغارون به افغانستان در حال انجام است، درحالی که این مشکل قابل پیش بینی بود و باید زودتر حل می شد.
زمانیان افزود: ایران به ازای هر کامیونی که از افغانستان وارد خاک ایران می شود، 120  یورو دریافت می کرد و طی چند روز گذشته برای رفع مشکل، این هزینه را از خودروهای متعلق به افغانستان نگرفت، اما آنها این موضوع را نپذیرفتند و از هر کامیون ایرانی که به خاک افغانستان وارد می شود، 150 دلار درخواست کردند.
وی اظهار کرد: هم اکنون مرزهای خراسان رضوی به جز دوغارون که تردد در آن طی چند روز گذشته دچار اختلال شد، شرایط خوبی دارد و تردد خودروها در آنها عادی است.
رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: طی سالهای اخیر حجم ترانزیت کالا از مرزهای کشور به علت تحریم و وضعیت نامناسب اقتصادی 11 درصد کاهش داشته است.
زمانیان افزود: در نیمه اول امسال میزان کالای خروجی از چهار مرز باجگیران، لطف آباد، سرخس و دوغارون در این استان یک میلیون و 613 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه 9 درصد درآمد ناخالص ملی کشور از محل حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالاست، اظهار کرد: به ازای ترانزیت هر محموله به داخل کشور سودی نصیب کشور می شود که با درآمد نفتی برابری می کند.
وی ادامه داد: این انجمن با 25 سال سابقه فعالیت اکنون دارای 230 عضو است و یکی از بازوهای اجرایی بخش دولتی در حوزه حمل و نقل به شمار می رود.
زمانیان یزدی با بیان اینکه ایران در شاهراه و مسیر ترانزیتی بسیاری از کشورها قرار دارد، گفت: وجود چهار مرز مشترک با کشورهای همسایه نقطه قابل اهمیت برای حمل و نقل بین المللی و ترانزیت در خراسان رضوی است.
وی افزود: هم اکنون بیش از چهار هزار نفر در شرکت های حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی خراسان رضوی اشتغال دارند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: