ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

4:55 | سپتامبر23 تهران

افزایش ترانزیت فرآورده های نفتی قزاقستان و ترکمنستان از راه ایران

تاریخ: 10:58, 20-09-2016.

تهران. سه شنبه، 20 سپتامبر 2016  میلادی برابر با 30 شهریور 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون بهره برداری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش ترانزیت نفت کوره کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان و قزاقستان به بنادر جنوبی ایران برای صادرات تا پایان امسال به 300 هزار تن خبر داد.
بنا بر این گزارش، حسین عاشوری افزود: امسال تا پایان مرداد 70هزار تن نفت کوره ترکمنستان و قزاقستان برای صادرات به بنادر جنوبی کشور، ترانزیت شده است. 90 درصد از این محموله های صادراتی به ترکمنستان و بقیه به قزاقستان مربوط است.
وی گفت: این محموله ها برای صادرات به بازارهای هدف از طریق مسیر ریلی از آسیای مرکزی به بندرعباس منتقل می شود.
عاشوری افزود: پارسال نیم میلیون تن نفت کوره تولیدی کشور از طریق راه آهن برای صادرات به بنادر جنوبی حمل شد که امسال 30 درصد بیشتر می شود. این محموله ها برای صادرات به بندرعباس و بندر امام منتقل می شوند.
بزرگترین ذخایر گازی و نفتی جهان در داخل ایران و یا کشورهای همسایه جای گرفته است که برای انتقال آنها به مبادی مصرف، ایران می تواند سهمی مهم ایفا کند.
کشورهای آسیای میانه به دلیل محصور بودن در خشکی، وابستگی زیادی به استفاده از مسیر ایران برای ترانزیت نفت و فرآورده های نفتی خود به بازارهای هدف دارند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: