ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:31 | مه19 تهران

پژوهشگران ایران نخستین بار از پوست پسته، کربن فعال تولید شد

تاریخ: 01:35, 01-09-2016.

تهران. پنج شنبه، 1 سپتامبر 2016 میلادی برابر با 11 شهریور 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری،  در ایران پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با استفاده از پوست پسته، موفق به تولید نمونه آزمایشگاهی کربن فعال با قابلیت نانوساختاری جدید شدند.
بنا بر این گزارش، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگاران  گفت: کربن فعال، گروهی از مواد کربنی دارای ساختار متخلخل و منفذی، ظرفیت جذب بالا، قابلیت فعال‌سازی مجدد و همچنین قیمت پایین در مقایسه با جاذب‌های غیرآلی و ماده‌ی منحصربه‌فرد است.
حسین توانایی، کاربرد مهم کربن فعال را در جداسازی بو، رنگ، مزه‌های غیر دلخواه از آب در عملیات خانگی و صنعتی، تصفیه‌ی هوا به‌ویژه در رستوران‌ها، صنایع غذایی و شیمیایی بیان کرد و افزود: این محصول نانویی همچنین در پزشکی برای شست‌ و شوی معده‌ی افراد مسموم  استفاده می شود.
وی  با اشاره به ضایعات فراوان پوست پسته در ایران، هدف اصلی این پژوهش را تبدیل این ماده‌ی دور ریختنی به محصولی باارزش افزوده‌ی بالا دانست و گفت: همچنین در این پژوهش نانویی نقش کاتالیستی پرمنگنات پتاسیم در فرایند فعال‌سازی کربن بررسی وارزیابی شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در این پژوهش کربن فعال دارای حفره هایی  با ابعاد حدود 8 تا 15 نانومتر طراحی شده درحالی‌که در پژوهش های قبلی، ابعاد حفره ها کمتر از دو  نانومتر گزارش شده است که با توجه به کاربرد، کربن فعال مزوحفره می تواند عملکرد مناسب‌تری را ارائه دهد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: