ایران خواستار پیوستن تراسیکا به موافقت نامه حمل و نقل ترکیبی شد

تاریخ: 07:29, 29-08-2016.

تهران. دوشنبه، 29 آگوست 2016 میلادی برابر با 8 شهریور 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وز یر راه و شهرسازی ایران در دیدار با میرچاچوبراگا، دبیرکل تراسیکا، با ارائه پیش‌نویس موافقت نامه حمل و نقل ترکیبی از تراسیکا خواست تا به این موافق نامه بپیوندد.
بنا بر این گزارش، دبیرکل تراسیکا در این دیدار ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌ها با ایران با ابراز رضایت از وضع جمهوری اسلامی ایران بعد از رفع تحریم‌ها، از همکاری های ایران تشکر کرد و خواستار مشارکت بیشتر و فعال تر ایران شد.
وی با کسب نظر ایران در خصوص همکاری با افغانستان در حوزه فنی و ترانزیتی تاکید کرد تراسیکا زیر پوشش حمایت های مالی اتحادیه اروپا است و مسیرهای حمل و نقلی خود را با بودجه این کشورها تکمیل می کند و بر همین اساس بعد از فضای مثبتی که به دلیل رفع تحریم‌ها پیش آمده است امکان تکمیل مسیرهای عبوری از ایران در چارچوب برنامه های تراسیکا مهیا می‌شود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در این دیدار، از تراسیکا خواست با ظرفیت های ایران در شمال و جنوب کشور بیشتر آشنا شود و با تاکید بر نقش لجستیکی ایران در منطقه و برنامه های ایران برای توسعه بنادر خشک، پیشنهاد بازدید کاملی از بنادر جنوب ایران مثل چابهار را به وی داد.
برنامه کریدور تراسیکا در ماه می 1993 میلادی در نشست وزرای حمل و نقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه و برمبنای آن کریدور حمل و نقل شرق – غرب از طریق دریای سیاه – جمهوری قفقاز – دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه تعریف شد.
تراسیکا به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوری‌های آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است و اعضای تراسیکا شامل کشورهای آذربایجان، ایران، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلغارستان، مولداوی، رومانی، ترکیه و اوکراین هستند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: