ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:40 | مه21 تهران

اعتراض شدید ایران به افزایش تعرفه تردد کامیون‌های ایرانی در خاک ترکمنستان

تاریخ: 02:25, 15-08-2016.

تهران. دوشنبه، 15 آگوست 2016 میلادی برابر با 25 مرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری کشور ایران از تردد سالانه 85 هزار دستگاه کامیون ایرانی به خاک ترکمنستان و تردد 27 هزار دستگاه کامیون ترکمنی به خاک ایران خبرداد.
بنا بر این گزارش، محمدجواد عطرچیان در گفتگو با رادیو اقتصاد ایران افزود: تردد کامیون‌های ایرانی به ترکمنستان به دو صورت "تردد کامیون‌های ایرانی به خاک ترکمنستان و دیگری تردد کامیون‌های ایرانی به مقصد کشورهای دیگر از خاک ترکمنستان" است.
وی همچنین با اشاره به اینکه ترکمنستان هیچ گونه عوارض جدیدی برای تردد کامیون‌ های ایرانی به مقصد ترکمنستان وضع نکرده است، اظهار داشت: سالانه 85 هزار دستگاه کامیون ایرانی به خاک ترکمنستان و 27 هزار دستگاه کامیون ترکمنی به خاک ایران تردد می‌کنند.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری ایران گفت: کامیون‌هایی که به مقصد کشورهای قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و ... از خاک ترکمنستان عبور می‌کنند، عوارض جدیدی بدون هماهنگی طرف ایرانی برای کامیون‌ها به ازای پیمایش هر یک کیلومتر معادل یک دلار بعلاوه 260 دلار در هنگام ورود هر کامیون ترانزیتی ایرانی به خاک ترکمنستان و برای خروج از مرز ترکمنستان با قزاقستان وضع شده است.
وی افزود: تعداد کامیون‌های ایرانی که به مقصد کشورهای دیگر از خاک ترکمنستان تردد می‌کنند در سال بین 6 تا 7 هزار دستگاه است.
عطرچیان تصریح کرد: افزایش تعرفه تردد کامیون‌های ایرانی از خاک این کشور بدون اطلاع و هماهنگی ایران انجام گرفته و اعتراض شدید طرف ایرانی را به دنبال داشته است.
وی همچنین درباره اقدامات متقابل ایران علیه ترکمنستان نیز اشاره کرد و یادآورشد: بر این اساس پس از هماهنگی‌ها لازم اجازه تردد کامیون‌های ترکمنستان به سمت ترکیه را نخواهیم داد ضمن اینکه تعرفه عبور این کامیون‌ها از جاده‌های کشور نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: