ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

7:22 | ژوئن28 تهران

ایران و پاکستان یادداشت تفاهمی در زمینه تجارت مرزی امضا کردند

تاریخ: 09:14, 11-08-2016.

تهران. پنج شنبه، 11 آگوست 2016 میلادی برابر با 21 مرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سرپرست راه آهن جنوب‌شرق ایران ضمن حضور در چهارمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان و امضا یادداشت تفاهمی در زمینه تجارت مرزی گفت: قرار شد ماهیانه 4 تا 8 رام قطار باری جهت حمل و نقل کالاها بین دو کشور در تردد باشند که در نشست‌های قبلی ماهیانه 2 رام قطار بوده است.
بنا بر این گزارش، مجید ارجونی که در قالب هیئتی از مسئولان استانی به شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان برای شرکت در نشست کمیته مشترک تجارت مرزی دو کشور ایران و پاکستان با هدف توسعه مناسبات تجاری از طریق بازرگانی، شبکه حمل ‌و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی سفر کرده بود، اظهار داشت: مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه ریلی در چند سال گذشته به سبب تحریم‌ها علیه ایران کاهش یافته بود که خوشبختانه پس از توافق هسته‌ای توانستیم برای نخستین بار حمل ‌و نقل ریلی بین آسیای میانه و پاکستان را گسترش دهیم.
وی افزود: بارگیری برنج پاکستانی به سمت ایران و صدور سیمان، قیر و گوگرد از ایران به سمت پاکستان از جمله این مبادلات تجاری است.
ارجونی با توجه به عریض بودن خطوط ریلی پاکستان و فاصله داشتن با استانداردهای بین‌المللی، خاطرنشان کرد: متاسفانه قطارهای جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند در این مسیر تردد کنند. این مشکل موجب شده است ایران برای انجام مبادلات تجاری از ناوگان ریلی پاکستان استفاده کند .
سرپرست راه آهن جنوب‌شرق ایران در ادامه پیشنهادی مبنی بر طراحی و کشیدن یک خط (خط ترکیبی) بین خطوط ریلی با مشارکت دو راه آهن و تردد قطارهای ایرانی در خاک پاکستان را به طرف مقابل داد، چراکه با برطرف شدن این مشکل قطارهای ایرانی می توانند در این مسیر ریلی تردد کنند.
ارجونی در این دیدار تاکید کرد: برقراری منظم قطار های باری بین ایران و پاکستان زمینه افزایش تجارت و نیز گسترش همکاری های اقتصادی بین دو کشور را فراهم می کند.
نماینده ایران در چهارمین نشست مشترک ایران و پاکستان خاطرنشان کرد: بازدید از قسمت‌های مختلف راه آهن کویته پاکستان، برگزاری نشست و جلسات متعدد با معاونان، پلیس و تاکید بر اعزام به موقع و ارسال واگن‌ها و دیزل‌های سالم به این منطقه، دیدار با سرکنسول ایران در کویته پاکستان و بیان مسائل و مشکلات ریلی بین دو کشور، جلسه با تجار و بازرگانان منطقه و بیان بسته های پیشنهادی و حمایتی راه آهن و مزیت های راه آهن نسبت به جاده در جهت جذب و جلب آنان، نشست با سرکنسول پاکستان در ایران در حاشیه جلسه و در اداره کل راه آهن کویته و غیره از دیگر محورهای این یادداشت تفاهم است.
براساس این تفاهم نامه، طرف ایرانی و پاکستانی توافق کردند تا تردد قطار باری و کانتیربر بطور منظم بین استان سیستان و بلوچستان ایران و استان بلوچستان پاکستان تردد و از این طریق انجام فعالیت ها و همکاری های تجاری میان دو استان و دو کشور، با سرعت بیشتر و مشکلات کمتر انجام شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: