شرکت نفتی اسرائیل محکوم به پرداخت غرامت به ایران شد

تاریخ: 04:01, 09-08-2016.

تهران. سه شنبه، 9 آگوست 2016  میلادی برابر با 19 مرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دادگاهی در سوئیس، فرجام خواهی یک شرکت نفتی اسرائیل علیه شرکت ملی نفت ایران را رد و این شرکت اسرائیلی را به پرداخت غرامت محکوم کرد.
بنا بر این گزارش، روزنامه اسرائیلی هاآرتص در مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: این پرونده دادگاهی جدیدترین دور از جدال حقوقی بین ایران و رژیم اسرائیل طی سی و هفت سال بر سر انتقال نفت و شراکت در بازاریابی محسوب می شود که تهران و تل آویو قبل از انقلاب اسلامی سال هزار و نهصد و هفتاد و نه ایجاد کرده بودند.
منابع خبری ایران نیز از جمله ایرنا، هفته گذشته گزارش دادند، دادگاهی در سوئیس شرکت اسرائیلی الیات آشکلون را به پرداخت یک میلیارد و یکصد میلیون دلار غرامت به ایران محکوم کرد.
رژیم اسرائیل  در واکنش به این حکم، اعلام کرد این بدهی را به ایرانی ها پرداخت نخواهد کرد. وزارت امور دارایی آن رژیم در بیانیه ای اعلام کرد: ما بدون اشاره به موضوع موجود، خاطرنشان می کنیم که بر اساس قانون تجارت با دشمن، انتقال پول به دشمن از جمله شرکت ملی نفت ایران ممنوع است.
حکم پرداخت این غرامت در پی جدال قانونی دیرینه بین ایران و رژیم اسرائیل بر سر درآمدهای ناشی از احداث خط لوله مشترک نفتی صادر شد که تاریخ آن به قبل از انقلاب اسلامی باز می گردد.
این سرمایه گذاری مشترک بین دو طرف که دوران شاه ایران در سال هزار و نهصد و شصت و هشت آغاز شد، در واقع طرحی برای فروش نفت ایران به اروپا از طریق اسرائیل بود. این نفت از ایران به الیات و سپس از طریق خط لوله ترانس اسرائیل به بندر اشکلون در ساحل مدیترانه منتقل می شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: