ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:24 | اکتبر05 تهران

ایران باهمکاری مسکو درفردو، صادرکننده ایزوتوپ های پایدار می شود

تاریخ: 06:15, 08-08-2016.

تهران. دوشنبه، 8 آگوست 2016 میلادی برابر با 18 مرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، بعیدی نژاد از تبدیل شدن ایران به یکی از معدود صادرکنندگان ایزوتوپ‌های پایدار در جهان با اتمام همکاری‌ روسیه در سایت فردو خبر داد.
بنا بر این گزارش، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه ایران، با انتشار گزارشی از اقدامات صلح آمیز هسته ای ایران در مرکز فردو در کانال تلگرامی خود نوشت: در اعماق صد متری زیر زمین در کویر در تاسیسات فردو که برخی فکر می کنند تعطیل است، یک زیر ساخت هسته ای در همکاری نزدیک میان دانشمندان ایرانی و روسی در حال ساخت است که با تکمیل آن به یکی از مهم‌ترین شاخه های پیشرفته صنعت هسته ای ایران تبدیل خواهد شد.
کاخ کرملین نیز در بیانیه ای که پریروز در آستانه دیدار سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان صادر کرد بر اهمیت همکاری دو کشور ایران و روسیه در خصوص تولید ایزوتوپ‌های پایدار در سایت هسته ای فردو تاکید کرده است.
بعیدی نژاد با تبیین ماهیت و مصارف ایزوتوپ های پایدار نوشته است: این گروه از ایزوتوپ ها دسته ای از مواد هسته ای اند که با برخی تغییرات نسبت به مواد هسته ای موجود در طبیعت پدید می آیند و مصارف مهمی در صنایع گوناگون و کاربردهای متعدد در درمان و علم پزشکی دارند.
وی افزود: در دنیا فقط چند کشورند که به تولید این ایزوتوپ ها می پردازند. کشور ما نیز هر ساله برای تامین نیازهای صنعتی و درمانی کشور ده ها میلیون دلار برای واردات این ایزوتوپ‌ها هزینه می کند.
او نوشت: با تولید ایروتوپ‌های پایدار در سایت فردو نه فقط ایران از واردات این مواد مستغنی می شود بلکه خود به صادرکننده این مواد هسته‌ای در دنیا تبدیل می شود.
بعیدی نژاد اضافه کرد: تولید ایزوتوپ های پایدار در ایران قرار است از طریق به کارگیری چند صد سانتریفیوژ مدرن انجام شود، تولید سانتریفیوژهایی که در کشورمان بومی شده است و دانشمندان هسته ای کشورمان با همکاری دانشمندان روسی برای نخستین بار این فناوری را علاوه بر انجام غنی سازی با تغییراتی برای تولید ایزوتوپ های پایدار به کار خواهند گرفت.
وی افزود: در کنار تولید این مواد در این تاسیسات، سایت هسته ای فردو به علت ویژگی های منحصر به فرد فنی، محل مناسبی برای تحقیقات و آزمایشات بسیار پیشرفته فیزیک هسته ای است.
مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در ادامه نوشته است: بر این اساس قرار است سایت فردو از طریق همکاری های بین المللی به مرکز توسعه و تحقیقات عالی فیزیک هسته ای تبدیل شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: