ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

19:03 | سپتامبر22 تهران

از تندیس عمرخیام در آستراخان رونمایی شد

تاریخ: 07:27, 05-08-2016.

تهران. جمعه، 5 آگوست 2016 میلادی برابر با 15 مرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در مراسمی از تندیس حکیم عمر خیام فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر ایرانی در پارک دانشجویی روبروی دانشگاه دولتی آستراخان روسیه رونمایی شد.
بنا بر این گزارش، به نقل از تلویزیون دولتی ایران، در این مراسم محمد علی نجفی استاندار گیلان،  الکساندر ژیلکین استاندار آستراخان روسیه، علی محمدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان، هادی تیزهوش تابان نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان و جمعی از ایرانیان مقیم روسیه حضور داشتند.
استاندار گیلان در مراسم رونمایی از تندیس عمر خیام با اشاره اینکه همواره اشتراکات فرهنگی به عنوان یکی از مهم‌ ترین پل های ارتباطی ملّت‌ها و دولت‌ها است گفت: در راستای تحکیم و توسعه تعاملات منطقه‌ای کشورهای حاشیه دریای خرز به عنوان دریای صلح و دوستی،  هر کدام از کشورهای آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نماد ملی کشور خود را در شهر آستراخان ساخته و نصب کرده اند  و در همین راستا  با هماهنگی طرف روسی تندیس حکیم عمر خیام به عنوان یکی از نماد ملی جمهوری اسلامی ایران در این شهر نصب شد.
محمدعلی نجفی با بیان اینکه گیلان در ارتباط با استان های جنوبی روسیه نقش محوری دارد و از این رو به نمایندگی از کشورمان ساخت این مجسمه را برعهده گرفت افزود: حکیم عمر خیام فقط یک شاعر نبود بلکه  در علم ریاضی، نجوم و اخترشناسی  تبحر داشت و در ادبیات فارسی نماد تعقل، تفکر، آزادگی و نشاط است.
وی گفت:‌ وجود این نماد فرهنگی از کشورمان در خاک کشور دوست روسیه باعث تقویت همکاری‌ها، نزدیکی بیش از پیش مردم 2 کشور و گسترش مناسبات اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی می شود.
استاندار آستراخان هم ضمن خوش آمدگویی به استاندار گیلان و قدردانی از زحمات وی ومسئولان اتاق بازرگانی در ساخت و هدیه مجسمه عمر خیام به مردم آستراخان گفت: نصب یادبود شخصیت بزرگ ایرانی همچون خیام نشان دهنده فرهنگ غنی ایران و احترام به عقاید ملل مختلف است.
الکساندر ژیکلین عمر خیام را شاعر، فیلسوف و دانشمند برجسته و پرآوازه ایرانی توصیف کرد و افزود: ما در گفته های خود از مفاهیم فیلسوفانه عمرخیام استفاده می کنیم.
در پایان مراسم پرده ‌برداری از تندیس عمر خیام نشان افتخار دولت آستراخان روسیه به استاندار گیلان اهداء شد.
این نشان را الکساندر ژیکلین استاندار آستراخان به محمدعلی نجفی اهداء کرد.
حکیم ابوالفتح غیاث الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری معروف به خیام از ریاضیدانان، منجمان، پزشکان، حکما، فلاسفه، مفسران و شاعران نام آور ایرانی در قرن پنجم و ششم هجری است.
علاقه و احترام مردم روسیه از دیرباز به اشعار عمر خیام در صحبت های روزمره اشان جلوه گر می شود.
روس ها با جمله " چنین گفت: حکیم بزرگ، عمر خیام..."  نقل قول هایی از اشعار عمر خیام را برای یکدیگر بیان می کنند  و آموزه های حکیمانه او در میان اقوام مختلف روسیه بسیار رایج است.
هر ساله همزمان با روز جهانی بزرگداشت عمر خیام، در گوشه و کنار کشور روسیه، نشست های ادبی و مراسم شب شعر با حضور اساتید اهل ادب، دانشجویان و علاقمندان به شعر فارسی، به ویژه عمر خیام برگزار می شود.
در روسیه و به خصوص در سنت پیترزبورگ اماکن هنری، ادبی و تفریحی به نام این شاعر بزرگ ایرانی نامگذاری شده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: