ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:20 | جولای04 تهران

نخستین کاوش‌های باستان شناسی زیر آب در ایران

تاریخ: 02:18, 03-08-2016.

تهران. چهارشنبه، 3 آگوست 2016 میلادی برابر با 13 مرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، قطعاتی از خمره های ذخیره آذوقه متعلق به دوره ساسانی در نخستین کاوش‌های باستان شناسی زیر آب در استان بوشهر ایران کشف شد.
بنا بر این گزارش، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، حسین توفیقیان سرپرست هیات کاوش روز گذشته با اعلام این خبر گفت: سواحل بندر بوشهر براساس برنامه پژوهشی میدانی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی این شهر مورد بررسی های باستان شناسی زیر آب قرار گرفت.
وی افزود: در عملیات غواصی روزهای نخست، قطعاتی از خمره های بزرگ ذخیره آذوقه و سفال های اژدری شکل شناسایی شد.
وی گفت: این یافته ها نشان دهنده وجود یک سایت باستانی زیر آب در سواحل کم عمق شبه جزیره بوشهر است.
مدیر گروه باستان شناسی زیر آب پژوهشکده باستان شناسی ایران تصریح کرد: با ادامه بررسی های باستان شناسی زیر آب و شناسایی مواد فرهنگی بستر دریا، علاوه بر تعیین محدوده و گستردگی این محوطه باستانی زیر آب، هویت واقعی آن نیز روشن خواهد شد.
توفیقیان افزود: تیم بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بندر بوشهر بر این باور است که سفال های پراکنده شده در بستر سواحل این بندر متعلق به یک کشتی غرق شده تاریخی است که به مرور زمان در گستره بزرگی پخش شده است.
این باستان شناس با اشاره به تاریخگذاری سفال‌های به دست آمده گفت: می توان دوره ساسانی را برای این محوطه باستانی زیر آب تعیین کرد.
توفیقیان افزود: با ادامه برنامه بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بوشهر که برای نخستین بار در ایران  صورت می گیرد، اطلاعات با ارزشی در خصوص تاریخ دریانوردی، کشتی رانی و تجارت دریایی خلیج فارس در دوره ساسانی بدست خواهد آمد که با پایان پژوهش میدانی و مطالعات تکمیلی، در غالب گزارش، مقاله و کتاب ارایه خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: