احیای روابط نفتی ایران و سریلانکا

تاریخ: 02:40, 25-07-2016.

تهران. دوشنبه، 25 جولای 2016 میلادی برابر با 4 مرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، زنگنه، سریلانکا را از شرکای خوب تجاری ایران در بخش نفت و پتروشیمی اعلام و بر روابط دو کشور تاکید کرد.
بنا بر این گزارش، بیژن زنگنه در دیدار با چاندیما وراکودی، وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا گفت: ایران علاقمند به توسعه همکاری ها با کشور سریلانکا است و سریلانکا همیشه از شریکان خوب تجاری ایران در بخش نفت و محصولات پتروشیمی بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد با سفر وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا به تهران، روابط دو کشور که به دلیل اعمال تحریم‌ها دچار وقفه شده بود، دوباره احیا شود.
زنگنه با بیان اینکه ایران و سریلانکا در منطقه اقیانوس هند واقع شده اند و به طور طبیعی با یکدیگر پیوستگی دارند، گفت: ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری داشته باشیم.
وی با اشاره به این‌که وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا قرار است از تاسیسات گازی و پتروشیمی ایران در منطقه پارس جنوبی دیدن کند، اعلام کرد: پارس جنوبی مرکز صنایع گاز و پتروشیمی ایران است.
وزیر نفت ایران با بیان این که ایران پیش از اعمال تحریم ها روزانه 40 هزار بشکه نفت به سریلانکا صادر می کرد ابراز امیدواری کرد که فروش نفت به این کشور آسیایی ازسر گرفته شود.
بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز در دیدار با چاندیما وراکودی، وزیر توسعه منابع نفتی سریلانکا با بیان این که صادرات نفت ایران به سریلانکا به دلیل اعمال تحریم ها متوقف شده بود، افزود: امیدوارم پس از سفر وزیر توسعه منابع نفتی به ایران و مذاکرات امروز، برای صادرات نفت ایران به سریلانکا تفاهم شود.
زنگنه با اشاره به نیاز سریلانکا به ال پی جی، گفت: در مذاکرات درباره نیاز سریلانکایی ها به ال پی جی، مسائلی وجود دارد که باید حل شود.
وی مقدار مطالبات نفتی ایران از سریلانکا را 251 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: با توجه به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، باید نحوه پرداخت این طلب را یافت.
وزیر نفت ایران درباره نحوه پرداخت بدهی نفتی سریلانکا به ایران گفت: با توجه به این که دریافت مطالبات نفتی از این کشور به دلیل تحریم ها متوقف شده بود، امیدوارم در جلسه ای که میان همکاران ما در بانک مرکزی ایران و هیئت سریلانکایی انجام می شود، بتوانیم در این باره به نتیجه برسیم.
سریلانکا در جنوب شبه قاره هند واقع شده و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2015 بالغ بر 233 میلیارد و 637 میلیون دلار بوده است. این کشور سالانه یک میلیون و 823  هزار بشکه نفت وارد می کند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: