ابراز نگرانی عربستان از سیاست های منطقه ای ایران

تاریخ: 06:52, 22-07-2016.

تهران. جمعه، 22 جولای  2016 میلادی برابر با 1 مرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد: نمی توانیم بیش از سی و پنج سال تهاجم ایران را به پادشاهی عربستان و متحدانش تحمل کنیم.
بنا بر این گزارش، عادل الجبیر در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی یورونیوز درباره مواضع عربستان در قبال تحولات مختلف جهان مدعی شد: شاهد فقدان رهبری (در منطقه)  بودیم. بنابراین با متحدانمان همکاری و برای حفاظت از منافع مان مداخله کردیم. گروهی شبه نظامی تندروی، متحد ایران و حزب الله می خواست کنترل یمن را در دست بگیرد و می توانست از موشک های بالیستیک و نیروی هوایی برخوردار و به تهدیدی مستقیم برای عربستان و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) تبدیل شود. کسی باید کاری می کرد. در نتیجه ما مداخله کردیم. در مورد ایران نیز، گفتیم کافی است و دیگر نمی توانیم سی و پنج سال تهاجم ایران را در مقابل پادشاهی عربستان و متحدان آن تحمل کنیم. در مورد سوریه نیز هدف ما حمایت از اپوزیسیون میانه رو و به نتیجه رساندن تغییر نظام در آنجا است.
وزیر امور خارجه عربستان درباره توافق هسته ای با ایران و ارزیابی او پس از گذشت یکسال از امضای این توافق نیز ادعا کرد: گفته ایم که هر توافقی که مانع از دسترسی ایران به سلاح هسته ای شود، که سازوکار بازرسی قوی و سرزده را داشته باشد، که بندهایی برای بازگردان تحریم ها در صورت اقدام ایران در نقض مفاد آن داشته باشد،  این توافقی است که ما از آن استقبال می کنیم. چیزی که مایه نگرانی ما بود و هنوز نیز از بابت آن نگرانیم، مربوط به منابع مالی است که احتمالاً ایران به آن دسترسی خواهد داشت. آنچه می بینیم این است که ایران از طریق حمایت از حزب الله در لبنان، در سوریه، در عراق و با تلاش برای رساندن سلاح به یمن همچنان در اقدامات خصمانه دخالت دارد. در نتیجه همواره از خود می پرسیم آیا رفتار ایران تغییر کرده است؟ اما در واقع این را نمی بینیم.
مجری در ادامه پرسید: اگر تردیدهای محکمی داشته باشید مبنی بر اینکه ایران به مفاد توافق احترام نمی گذارد، آیا امکان دارد عربستان به دستیابی به سلاح هسته ای فکر کند؟
الجبیر پاسخ داد: عربستان از هیچ تلاشی برای حفاظت از مردم و کشورش دریغ نمی کند. اینکه چگونه یا با چه ابزاری، این چیزی نیست که ما از طریق تلویزیون اعلام کنیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: