ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

6:24 | جولای07 تهران

ایران اولین تونل مترو اهواز را از زیر رودخانه کارون ساخت

تاریخ: 03:29, 20-07-2016.

تهران. چهارشنبه، 20 جولای 2016 میلادی برابر با 30 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، اولین و یکی از پر چالش‌ترین و مهم‌ترین دستاوردهای خط یک قطار شهری اهواز در جنوب غرب ایران، احداث تونل برای عبور از زیر رودخانه‌ کارون بود که روز گذشته با موفقیت اجرا شد.
بنا بر این گزارش، مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز ایران در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به گذشتن تونل مترو از زیر رودخانه کارون و رسیدن به میدان ساعت گفت: این تونل با یک هزار و 470 متر در حدفاصل ایستگاه سلمان فارسی در کرانه شرقی رودخانه کارون و ایستگاه فلکه ساعت در کرانه غربی حفر شده و عملیات حفاری آن در مدت حدود سه ماه انجام شد.
خشایار ‌باقری‌نیا افزود:‌ یکی از پر چالش‌ترین و مهم‌ترین دستاوردهای خط یک قطار شهری اهواز، عبور از زیر رودخانه‌ کارون و احداث تونل  آن بود که این امر با موفقیت انجام شد.
وی افزود: ‌عبور تونل از رودخانه کارون در عمق 35 متری از سطح زمین انجام شده که از لایه‌های سست و پرآب و در محیط پرفشار عبور کرده است؛ ژئوتکنیک و تنوع لایه‌های زمین در این ناحیه بسیار زیاد بود و به همین دلیل پروژه و تونل ریسک‌هایی متحمل شد.
وی گفت: ‌از سال‌های گذشته عملیات اکتشاف و زمین‌شناسی در این ناحیه انجام و پارامترهای ژئومکانیکی توده‌های خاک اندازه‌گیری شد و براساس این پارامترها، روش‌های اجرایی و اتاق حفاری طراحی و محاسبه شد.
وی با بیان این‌که برای عبور از زیر رودخانه کارون 14 میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد:‌ احداث تونل دوم نیز 4 ماه زمان می‌برد.
عملیات حفاری تونل مترو در زیر رودخانه کارون از 9 اردیبهشت سال جاری از بخش شرقی رودخانه کارون آغاز شد و دیروز به ایستگاه فلکه ساعت در قسمت غربی رودخانه رسیده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: