توافق شش کشور درباره حمل و نقل کریدور خلیج فارس – دریای سیاه

تاریخ: 09:04, 20-07-2016.

تهران. چهارشنبه، 20 جولای 2016 میلادی برابر با 30 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در دور دوم مذاکرات کارشناسی درخصوص نهایی سازی پیش نویس متن سند موافقت نامه حمل ونقل بین المللی و ترانزیتی کریدور خلیج فارس و دریای سیاه، شش کشور به توافق دست یافتند.
بنا بر این گزارش، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ایران، محمدجوادعطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و رئیس هیأت ایرانی دراین مذاکرات، اظهار داشت: این مذاکرات با حضور کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان برگزار گردید و در نتیجه شش کشور متن سند نهایی پیش نویس موافقت نامه را نهایی و آماده امضای وزرای حمل ونقل شش کشور کردند.
وی تصریح کرد: در جریان این مذاکرات جمهوری اسلامی ایران به عنوان امین موافقت نامه از جانب سایر کشورها برگزیده شده و کار پیگیری اسناد و نهایی سازی آن در مجالس شش کشور، پس از امضای وزرا و مبادله اسناد و بررسی تقاضاها به عهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد.
عطرچیان افزود: در جریان دور دوم مذاکرات کشورهای آذربایجان، ‌یونان، ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران درخصوص برخی از بندهای موافقت نامه، نکته نظراتی را مطرح کرد که مقرر گردید از طریق جمهوری اسلامی ایران موضوع در سند نهایی پیگیری و به اطلاع اعضا برساند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به مسیر جغرافیایی کریدور، بیان کرد: کریدور حمل ونقل بین المللی و ترانزیتی خلیج فارس - دریای سیاه به عنوان کریدورحمل ونقل چندوجهی از بنادر جنوبی کشور آغاز و پس از عبور از مرزهای شمال کشور وارد کشورهای ارمنستان و آذربایجان می گردد و سپس از این کشورها به بنادر پوتی و باتومی در گرجستان اتصال پیدا می‌کند. بندر بورگاس و وارنا در بلغارستان مقصد بعدی کالاها از طریق دریای سیاه خواهد بود و از آنجا به یونان و سایر کشورهای اروپایی.
عطرچیان افزود: در جریان دو دور مذاکرات سخت و فشرده که با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بود مسیر جدید ترانزیتی برای نقل و انتقال کالاهای حوزه های خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران از طریق کشورهای حوزه قفقاز به دریای سیاه و بلغارستان و اروپای شمالی ، مرکزی و جنوبی طراحی شد و با لغو روادیدبرای رانندگان وتجار در بین کشورهای گرجستان، آذربایجان و ارمنستان این مسیر گزینه مناسبی برای نقل و انتقال کالاهای تجاری از مسیر مطمئن، امن و ارزان است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: