ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:43 | مه16 تهران

رویش 475 گونه گياهی نادر در دامنه ها کوه سبلان ایران

تاریخ: 09:31, 24-06-2015.

تهران. چهارشنبه، 24 ژوئن 2015 میلادی برابر با 3 تیر 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، پدر گیاه‌شناسی ایران گفت: دامنه‌های سبلان 475 گونه گیاهی دارد که اکثر آنها در جهان و کشور بی‌نظیر است.
بنابراین گزارش، عزیز جوانشیر عصر دیروز در نشست با جمعی از فعالان حوزه گیاهان دارویی در اردبیل اظهار کرد: خودم بارها در سبلان حضور یافته و در مورد گونه‌های مختلف گیاهان رستنی در این کوه تحقیقات و بررسی‌هایی را انجام داده ام به‌طوری که پنج گونه گیاهی در این کوه مرتفع وجود دارد که در سطح دنیا و ایران بی‌نظیر است.
وی افزود: از 475 گونه گیاهی در دامنه سبلان، 30 گونه آن در منطقه آذربایجان بی‌نظیر است که نمونه‌های مشابه آن را نمی‌توان در جای دیگر مشاهده کرد.
پدر گیاه‌شناسی ایران، استان اردبیل را معدن عمل‌آوری و پرورش گیاهان دارویی توصیف کرد و گفت: در سبلان به راحتی می‌توان صدها گونه بی‌نظیر را برداشت کرده و نسبت به فرآوری آن برای تولید گیاهان دارویی اقدام جدی و اساسی انجام داد.
جوانشیر افزود: به راحتی می‌توانیم در این استان با توجه به توانمندی‌ها، تولید و فرآوری گیاهان دارویی را به عنوان یک اولویت جدی مورد توجه قرار دهیم تا یک زمینه و بستر مناسب برای ایجاد فرصت های اشتغال در این حوزه برای علاقمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به وجود آید.
این استاد دانشگاه بیان کرد: وجود این گیاهان بی‌نظیر فرصتی را فراهم کرده تا بهتر و مطلوب‌تر بتوان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و حرکت‌های جدی و مؤثر را به نتیجه رساند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: