ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:14 | اکتبر05 تهران

ایران و ایتالیا همکاری های ریلی را گسترش می دهند

تاریخ: 05:27, 15-07-2016.

تهران. جمعه، 15 جولای  2016 میلادی برابر با 25 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در نخستین نشست کمیته فنی زیربنایی حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا که به ریاست مشترک عباس اخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران و گراتسیانو دل ریو، وزیر حمل و نقل و امور زیربنایی ایتالیا در رم برگزار شد، بر ضرورت توسعه همکاری های دو کشور در بخش حمل و نقل ریلی، جاده ای، فرودگاهی و بندری تاکید شد.
بنا بر این گزارش، در این نشست بیانیه مشترک در خصوص آغاز پروژه قطار سریع السیر در محور قم - اراک به طول 146 کیلومتر در اسفند امسال و محور تهران - همدان به طول 260 کیلومتر در اردیبهشت سال  96 امضا شد. اجاره به شرط تملیک 22 رام قطار سریع السیر برای مسیر تهران- اصفهان و خرید 500 واگن مسافری از شرکت های ایتالیائی، برگزاری دوره های آموزشی و ایجاد مرکز کنترل و آزمایش راه آهن در ایران از دیگر مفاد این بیانیه مشترک است.
وزیر راه و شهرسازی ایران در این باره گفت: ایتالیا نخستین کشوری است که ما برای توسعه همکاری های زیرساختی، شامل دریایی، ریلی، هوایی و زمینی انتخاب کرده ایم.  طرح های متعددی را در دست تعریف با ایتالیا داریم و جلسات مختلفی نیز در سطح وزیران و کارشناسی داشتیم.
وی افزود: نشست امروز به عنوان دومین جلسه کمیته فنی پیگیری توافقات محسوب می شود. ما طرح های متعددی در حوزه راه آهن، فرودگاه، راه و بنادر تعریف کرده ایم و امیدواریم بتوانیم همه این طرح ها را در 6 ماه آینده به قرارداد نهایی برسانیم.
دلریو، وزیر امور زیربنایی ایتالیا هم گفت: ما از تقویت دوستی میان ایران و ایتالیا و تعهداتی که از سوی دو کشور به آن احترام گذاشته می شود، بسیار خرسند و مطمئن هستم همکاری های دو جانبه در جهت منافع ملی دو کشور گسترش خواهد یافت.
در این نشست همچنین چارچوب توافق نامه در مورد سرمایه گذاری، ساخت، نگهداری و بهره برداری کریدور جاده ای شماره 10 ایران از مرز بازرگان در شمال غربی ایران تا بندر امام خمینی(ره) در جنوب غربی این کشور امضا شد. ارزش حجم تفاهم های انجام شده حدود 5 میلیارد یورو برآورد می شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: