ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:12 | اکتبر05 تهران

مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج در ایران اجباری می شود

تاریخ: 10:04, 14-07-2016.

تهران. پنج شنبه، 14 جولای 2016 میلادی برابر با 24 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، در ایران مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج؛ در سراسر کشور اجباری می‌شود.
بنا بر این گزارش، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، مشاوره غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج به صورت اجباری اجرایی خواهد شد، گفت: دوهزار و 500 پزشک آموزش دیده برای خدمت‌رسانی این طرح در کشور وجود دارد و زیرساخت‌ها برای اجرای این قانون فراهم است.
مجید رضازاده در نشست خبری با خبرنگاران از تغییر رویکرد سازمان بهزیستی از بیماریابی غیر فعال به بیماریابی فعال در دو سال گذشته خبر داد و گفت: در گلوگاه‌ها، مشاوران ژنتیک به سراغ زوج‌ها رفته و برای آن‌ها مشاوره ژنتیک را انجام می‌دهند.
وی همچنین از غربالگری اختلالات ژنتیک در دبیرستان‌های ایران خبر داد و افزود: پس از انجام این طرح در مدارس، شناسنامه‌ای در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود، تا در هنگام ازدواج موثر واقع شود.
رضازاده با اشاره به اینکه حوزه پیش‌گیری، استراتژیک مهم بهزیستی محسوب می‌شود، گفت: پیش‌گیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی دو هدف اصلی حوزه پیشگیری سازمان بهزیستی است.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی افزود: برای رسیدن به این دو مهم لازم است به سه سطح سلامت جسم، سلامت روان و سلامت اجتماعی پرداخته شود.
وی به مداخله بهزیستی در امر پیشگیری از تولد نوزادهای معلول در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در همین راستا غربالگری شنوایی، غربالگری تنبلی چشم و مشاوره ژنتیک در سطح کشور با جدیت دنبال می‌شود.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی با اشاره به پیشگیری از تولد 400 نوزاد معلول، گفت: در صورت تولد این نوزادان هزینه‌های مالی و روانی گزافی بر جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌شد.
رضازاده با بیان اینکه هدف  امسال در حوزه پیش‌گیری رسیدن به غربالگری بیش از 90 درصد نوزادان است، گفت: خوشبختانه استان چهارمحال و بختیاری در سال گذشته با وجود کمبودها و مستهلک بودن دستگاه‌های غربالگری توانست بیش از 90 درصد، پوشش غربالگری نوزادان را داشته باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: