ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

8:06 | سپتامبر30 تهران

ایران خواستار رابطه اقتصادی برد – برد با همسایگان شمالی

تاریخ: 06:27, 12-07-2016.

تهران. سه شنبه، 12 جولای 2016  میلادی برابر با 22 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، همایش تجاری ایران، ترکمنستان و آذربایجان با حضور سفرای ایران در باکو و عشق‌آباد و فعالان تجاری و اقتصادی علاقه‌مند به حضور در بازار این دو کشور در هتل اسپیناس خلیج فارس تهران برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در این همایش بر ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و بازرگانی ایران در همسایگان شمالی بررسی و بر رابطه برد ـ برد با همسایگان تاکید شد.
در این همایش که به منظور آشنایی علاقه‌مندان به حضور و همکاری در بازارهای ترکمنستان و آذربایجان برگزار شد، سفرای ایران در این دو کشور به ارائه تصویر کلی از فضای اقتصادی، قوانین و مقررات و وضعیت تجارت بخش خصوصی ایران با عشق‌آباد و باکو پرداختند.
این همایش پیش زمینه‌برگزاری دو نمایشگاه اختصاصی ایران پروژه است که قرار است هر کدام به مدت سه روز در مرداد و شهریور آینده در پایتخت‌های ترکمنستان و آذربایجان برگزار شود.
در همایش شب گذشته، سیدمحمد احمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد با بیان اینکه تلاش می‌کنیم روابط اقتصادی تهران و عشق آباد برد ـ برد باشد، گفت: حمل و نقل و انرژی از جمله مهم ترین حوزه‌های همکاری اقتصادی دو کشور است.
وی گفت: در دیدار رؤسای جمهوری دو کشور در زمستان سال 93 حجم مبادلات و تجارت خارجی بین تهران و عشق آباد به 60 میلیارد دلار تا 10 سال آینده اعلام شد. احمدی اظهار داشت: براین اساس باید ارزش مبادلات تجاری دو کشور سالانه به شش میلیارد دلار برسد که نیازمند عملکرد حساب شده و بازاریابی و بازشناسی دوباره این کشور است.
وی با تاکید بر اینکه راهبرد جمهوری اسلامی و بخصوص دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی توجه به همسایگان است، تصریح کرد: اگر با وجود رقبای فراوان همسایگان خود را خوب نشناسیم یا اینکه کشور خود را به خوبی به آنها معرفی نکنیم، برای ما خسارت دارد.
احمدی با اشاره به وجود یکهزار و 200 کیلومتر مرز آبی و خشکی بین ایران و ترکمنستان، افزود: اشتراکات فرهنگی، زبانی، مذهبی و سایر مسائل مشترک، سرنوشت دو کشور را به هم گره زده که برای ما فرصت‌ساز است.
سفیر ایران در عشق آباد به استقلال ترکمنستان از شوروی سابق در 25 سال گذشته اشاره کرد و گفت: این کشور در ابتدای استقلال خود وضعیت اقتصادی خوبی نداشت اما به دلیل دارا بودن چهارمین ذخایر گازی جهان و منابع آبی غنی رو به توسعه نهاد.
احمدی به نقاط مثبت و مزیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری با عشق آباد اشاره کرد و گفت: عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان در 40 کیلومتری مرز ایران قرار دارد و در طول مرز دو کشور چهار پایانه مرزی سرخس، اینچه برون، لطف آباد و باجگیران وجود دارد.
سفیر ایران در عشق آباد با تاکید بر اینکه ترکمنستان دروازه ورود به آسیای میانه است، یادآور شد: وجود خط ریلی و دسترسی ریلی این کشور به سایر کشورهای این منطقه تا چین از نکاتی است که هزینه حمل و نقل کالا را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه روزانه تا هزار کامیون از مرزهای ایران وارد ترکمنستان می‌شوند، تصریح کرد: در هفته گذشته پایانه مرزی سرخس 24 ساعته شد و در صورت نیاز، این کار برای سایر پایانه‌های مرزی نیز انجام خواهد شد.
سفیر ایران برگزاری نمایشگاه‌های ایران پروژه در عشق‌آباد را در دو سال گذشته بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: بیشتر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های دو دوره قبل از شرکت در این نمایشگاه و حضور در بازار ترکمنستان رضایت دارند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: