ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

14:59 | ژوئن30 تهران

تمجید کری از نقش مفید ایران در عراق

تاریخ: 03:05, 30-06-2016.

تهران. پنج شنبه، 30 ژوئن  2016 میلادی برابر با 10 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: حضور ایران در عراق برای تلاش های واشنگتن در زمینه مقابله با داعش مفید بوده است.
بنا بر این گزارش، به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان ان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه حضور ایران در عراق را برای تلاش های آمریکا در زمینه از بین بردن تهدید داعش- با توجه به این که دشمن مشترک محسوب می شود- مفید دانست.
جان کری در جشنواره ایده های آسپن در پاسخ به سؤالی درباره این موضوع که حضور ایران در عراق مفید یا مضر است، از کشوری تمجید کرد که با آمریکا رابطه خوبی ندارد.
کری گفت: همه می دانند که ما با ایران چالش داریم و برای حل آن چالش ها کار می کنیم. اما باید بگویم که ایران به طور مشخص مفید بوده است، و آنها آشکارا بر روی داعش تمرکز کرده اند و بنابراین ما منافع مشترکی داریم».
این دیپلمات ارشد آمریکایی توضیح داد: وی و همتایان ایرانی اش اکنون راحت تر می توانند بحران های جهانی را حل کنند و به طور مستقیم ارتباط داشته باشند.
جان کری در سخنانی در موسسه تحقیقاتی اسپن در ایالت کلرادو آمریکا گفت: همین چند وقت پیش بود که شاهد توسعه سریع برنامه هسته ای ایران بودیم و ایران فقط چند ماه فاصله داشت تا اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت ده تا دوازده سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد و ما در استانه تقابل قرار داشتیم. اما حالا به علت برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ، مسیر ایران برای ساخت بمب  اتمی ، بسته شده است. واقعاً منظورم این است که این مسیر مسدود شده، زیرا با محدودیت غنی سازی به میزان سه ممیز شصت و هفت صدم درصد یا سیصد کیلوگرم ذخایر اورانیوم نمی توان این کار را انجام داد. با این مواد، انجام دادن آن کار (ساخت بمب)از نظر فیزیک ناممکن است. به علت افزایش یکصد و سی نفری تعداد بازرسان و همه سازوکارهای دیگر، می دانیم که اوضاع به چه صورت است. ما با از بین بردن احتمال دستیابی به تسلیحات هسته ای در کشوری که هنوز با آن مسئله داریم و هیچکس هم تظاهر نمی کند که مسائل از بین رفته است، معادله راهبردی را تغییر داده ایم.
وقتی ملوان های آمریکایی به اشتباه وارد آب های سرزمینی ایران شدند و بازداشت شدند، ممکن بود گروگان گرفته شوند اما در فاصله سی دقیقه توانستم با همتای ایرانی ام به صورت تلفنی صحبت کنیم و پس از یک ساعت و نیم به توافق رسیدیم. کاملاً روشن شد که می توانیم این افراد را آزاد کنیم و وضع بدی پیش نیاید و این اتفاق هم رخ داد. این وضع، فایده کل این روند است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: