ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

23:46 | ژوئن30 تهران

نظربایف از پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد

تاریخ: 09:36, 24-06-2016.

تهران. جمعه، 24 ژوئن  2016 میلادی برابر با 4 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان روز پنج شنبه اعلام کرد عضویت احتمالی هند، پاکستان و ایران در سازمان همکاری شانگهای، گامی مهم در توسعه فضای اقتصادی اوراسیا است.
بنا بر این گزارش، به نقل از خبرگزاری ایتار تاس رئیس جمهور قزاقستان در این باره در گفتگویی با خبرگزاری ایتارتاس گفت: سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بسیار مهم در فضای اوراسیا است. این سازمان قصد دارد هند و پاکستان را به عنوان اعضای جدید بپذیرد. پس از تحقق این موضوع، به مساله پذیرش ایران در این سازمان خواهیم پرداخت. این اقدام، پاسخ به چالش زمان خواهد بود.
به گفته نظربایف، امکان ایجاد مناطق تجارت آزاد در منطقه اقیانوس آرام و دو سوی اقیانوس اطلس به واسطه تلاش های آمریکا، باعث به وجود آمدن لزوم ایجاد بلوک های اقتصادی در اوراسیا می شود.
وی گفت: در صورتی که آمریکا اقدام به ایجاد یک منطقه تجارت آزاد در مناطق اقیانوس آرام و در دو سوی اقیانوس اطلس کند، ما در میانه این مناطق قرار خواهیم گرفت. به همین علت است که در اینجا، یک منطقه تجاری سوم به وجود خواهد آمد؛ یک انجمن سوم که بزرگ و بسیار مهم است.
سازمان همکاری شانگهای در تاریخ بیست و سوم ماه ژوئن، پانزدهمین سالگرد تاسیس خود را گرامی خواهد داشت. این سازمان، 18 کشور را در کنار یکدیگر قرار می دهد که جمعیت آن 44 درصد جمعیت زمین را تشکیل می دهد.
در حال حاضر، قزاقستان، قرقیزستان، چین، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان.از عضویت کامل این سازمان بهره مند هستند. افغانستان، بلاروس، هند، ایران، مغولستان و پاکستان کشورهای ناظر این سازمان را تشکیل می دهند و کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا شریک گفتگو در این سازمان هستند.

به اشتراک گذاشتن اخبار: