ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:25 | مه19 تهران

بوئینگ آمریکا قرارداد فروش هواپیما، با ایران امضا کرد

تاریخ: 08:16, 22-06-2016.

تهران. چهارشنبه، 22 ژوئن  2016 میلادی برابر با 2 تیر 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، شرکت آمریکایی بوئینگ، روز سه شنبه اعلام کرد قراردادی با ایران ایر، امضا کرده است که قصد این شرکت هواپیمایی را برای خرید هواپیماهای بوئینگ ابراز می کند.
بنا بر این گزارش، به نقل از اسوشیتدپرس، این نخستین قرارداد مهم ایران با یک شرکت آمریکایی، در پی توافق هسته ای تاریخی پارسال تهران با قدرت های جهان است. مشخص نیست که ارزش این قرارداد با ایران ایر چقدر است هر چند که یک مقام ایرانی پیشتر تلویحاً اعلام کرد کل فروش بوئینگ به ایران احتمالا 25 میلیارد دلار ارزش دارد.
این سازنده هواپیما که مستقر در شیکاگو است، با ارسال بیانیه ای برای اسوشیتدپرس اعلام کرد: با مجوزهای دولت آمریکا در پی مشخص شدن این که ایران به تکالیف خود براساس توافق هسته ای حاصل شده در تابستان گذشته عمل کرده است، این شرکت این قرارداد را با ایران ایر امضا کرد. در این بیانیه اعلام شده است: بوئینگ به پیروی از دولت آمریکا در ارتباط با کار کردن با شرکت های هواپیمایی ایران ادامه خواهد داد و هر قراردادی با شرکت های هواپیمایی ایران به موافقت دولت آمریکا بستگی خواهد داشت. بوئینگ جزئیات بیشتری در خصوص این توافق نامه ارائه نکرد.
شرکت های هواپیمایی ایران حدود 60 هواپیمای بوئینگ دارند ولی بیشتر آنها قبل از انقلاب اسلامی سال 1979 خریداری شده است.
ایران ایر پیش از این قراردادهایی برای خرید 118 هواپیما از کنسرسیوم اروپایی ایرباس و 20 هواپیمای دیگر از شرکت سازنده هواپیماهای فرانسوی - ایتالیایی ای تی آر، امضا کرده است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: