ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

8:08 | مه17 تهران

وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه لیتوانی دیدار و گفتگو کرد

تاریخ: 01:51, 30-05-2016.

تهران. دوشنبه، 30 می  2016 میلادی برابر با 10 خرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و لینکه ویچیوس وزیر امور خارجه لیتوانی آخرین راه های گسترش همکاری های دوجانبه ومسائل منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند .
بنا بر این گزارش، آقای دکتر محمد جواد ظریف با اشاره به روابط دو کشور اظهار داشت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی روند رو بـه جلو دارد و ما امیدواریم از طریق رایزنی های جاری بتوانیم زمینه های همکاری ها در بخش های سیاسی و پارلمانی را بیش از پیش گسترش دهیم و مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش آن در شئونات قانون گذاری کشور، آمادگی دارد با پارلمان لیتوانی زمینه های همکاری های پارلمانی را تقویت سازد .
وزیـر امور خارجه ایران بـا تشریح ظرفیت هـای اقتصادی و تجـاری اظهار داشت: مؤسسات جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند در زمینه های فن آوری، انرژی، ال ان جی، نفت، کشاورزی، آموزش عالی، خدمات فنی ومهندسی با شرکت های دولتی و خصوصی و صاحبان صنایع و تجار لیتوانی در چارچوب منافع مشترک و متقابل، گام های بلندی را برای گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور بر دارند .
دکتر ظریف درخصوص زمینه معاملات بانکی پس از توافق برجام و با اشاره به گام هایی که 1+5 در آخرین اجلاس وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با مسئولین بانکی اروپایی در لندن برداشته اند، اظهار داشت: گام های جدید آثاری برای تحرک بخشیدن به تعاملات مالی بانک های اروپایی بهمراه داشته است ولیکن ما انتظار داریم که بطور عینی و ملموس، گام های لازم را طرف های اروپایی برای تسهیل مراودات بانکی برداشته که پیامدهای آن را در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم .
دکتر محمد جواد ظریف با اشاره به تحولات سوریه اظهار داشت: راه حل بحران سوریه، فقط احترام بر اراده مردم و حاکمیت سوریه است و طرح شرایط غیر واقعی در پروسه سیاسی و حمایت های همه جانبه برخی از طرف های منطقه ای از گروه های تروریستی، موجب تضعیف آتش بس شده و فرآیند سیاسی را پیچیده تر خواهد ساخت .
لینکه ویچیوس وزیر امور خارجه لیتوانی با ارزیابی مثبت از روابط ویلنیوس با تهران اظهار داشت: ما علاقمند به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم و شرکت های مختلف لیتوانی در شرایـط جاری در پـرتو توافق بـرجام در زمینه های تکنولوژیک و انرژی و کشاورزی، آمادگی دارند همکاری های خود را با شرکت های ذیربط جمهوری اسلامی ایران تعمیق بخشند .
وزیر امورخارجه لیتوانی با ابراز خرسندی نسبت به افزایش رایزنی مقامات لیتوانی و جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بارزی در منطقه دارد و ما خواهان تقویت رایزنی های بین دو کشور در زمینه های سیاسی، فرهنگی و پـارلمانی دو کشور می باشیم .
وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی در پایان مذاکرات فیمابین، یادداشت تفاهم رایزنی های سیاسی بین دو کشور را امضاء کردند .

به اشتراک گذاشتن اخبار: