ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

15:54 | مه19 تهران

نخست وزیر هند از عزم این کشور برای توسعه روابط با تهران خبر داد

تاریخ: 02:58, 23-05-2016.

تهران. دوشنبه، 23 می  2016 میلادی برابر با 3 خرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ناریندرا مودی گفت: ایران و هند همکاری خود را در زمینه های تجاری، فن آوری ، سرمایه گذاری، زیربنایی و امنیت انرژی توسعه می دهند.
بنا بر این گزارش، نخست وزیر هند لغو تحریم های بین المللی ضد ایران را فرصت بزرگی برای گسترش روابط هند و ایران عنوان کرد.
ناریندرا مودی، نخست وزیر هند در آستانه سفر دو روزه خود به ایران در ایمیلی در پاسخ به سئوالات خبرنگار رادیو تلویزیون دولتی ایران در دهلی نو گفت: ایران و هند همکاری خود را در زمینه های تجاری، فناوری، سرمایه گذاری، زیربنایی و امنیت انرژی گسترش می دهند.
وی با بیان اینکه بخش انرژی از مهمترین زمینه های همکاری دو کشور است، تصریح کرد: همکاری دو کشور در میدان گازی فرزاد بی، روابط ایران و هند را از روابط مشتری و فروشنده به شرکای واقعی در حوزه انرژی تغییر می دهد.
نخست وزیر هند با بیان اینکه فصل جدیدی در روابط ایران و هند در حال شکل گیری است، خاطرنشان کرد:  در این روابط جدید، چابهار به مرکز منطقه ای ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می شود.
ناریندرا مودی با اشاره به اهمیت بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه گفت: فرصت های سرمایه گذاری در بندر چابهار می تواند به نفع ایران، هند و کل منطقه باشد.
وی با ابراز خرسندی از پیشرفت های به دست آمده درخصوص چابهار تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی هند به شدت علاقمند به سرمایه گذاری در چابهار هستند.
قرار است یک شرکت هندی 85 میلیون دلار به طور نقدی همچنین150 میلیون دلار با گشایش خط اعتباری برای توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری و بعد از ده سال تجهیزات و سرمایه گذاری های انجام شده را به طور رایگان به ایران واگذار کند.
وی گفت: مقابله با تروریسم بین المللی و افراط گرایی دینی و مذهبی از چالش های بزرگ دو کشور است.
نخست وزیر هند اتصالات و کریدور شمال و جنوب را از جمله اهداف بلندپروازانه دو کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد: روابط دو کشور در آینده در زمینه زیربنایی، مشارکت در بخش انرژی، تجارت و تبادلات فرهنگی گسترش  یابد.
ناریندرا مودی درادامه به اهمیت روابط ایران و هند اشاره کرد و تصریح کرد: روابط جامع ایران و هند برای صلح ، ثبات و توسعه منطقه اهمیت بالایی دارد.
نخست وزیر هند به برنامه دیدارهایش با رهبر و رییس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در این دیدارها درخصوص مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو خواهد شد.
ناریندرا مودی نخست وزیر هند روز گذشته برای سفری دو روزه و گفتگو با مقامات عالی رتبه ایران وارد تهران شد.
در این سفر هیات های اقتصادی و مسئولان اقتصادی و فرهنگی نخست وزیر هند را همراهی می کند.
هند بعد از چین دومین خریدار نفت ایران است و با توجه به مشترکات فرهنگی و منافع مشترک اقتصادی زمینه افزایش همکاری و روابط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بین دو کشور وجود دارد .

به اشتراک گذاشتن اخبار: