ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

16:38 | مه19 تهران

محمداشرف غنی امروز در تهران

تاریخ: 05:46, 23-05-2016.

تهران. دوشنبه، 23 می  2016 میلادی برابر با 3 خرداد 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان امروز دوشنبه عازم تهران می شود.
بنا بر این گزارش، به نقل از رادیو دولتی ایران، این سفر در راستای دیدار سه جانبه روسای جمهور سه کشور افغانستان، هند و ایران با یکدیگر انجام می شود.
قرار است روسای این سه کشور روز دوشنبه در تهران دیدار و توافق نامه سه جانبه بندر ترانزیتی چابهار را نهایی کنند.
کارشناسان معتقدند که با توسعه بندر ترانزیتی چابهار، به منظور سهولت در انتقال پول تجار، شعب بانکی این کشور هم در این منطقه مهم اقتصادی فعال خواهد شد که علاوه بر تاثیرهای شگرف اقتصادی، می تواند افغانستان را از مشکلات سیاسی نیز رهایی بخشد.
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان پیش از این گفته بود که مشکلات ترانزیتی از مسیر پاکستان با فراهم شدن زمینه استفاده از چابهار از بین خواهد رفت زیرا تجارت افغانستان دیگر تنها به بندر کراچی محدود و وابسته نخواهد بود، همچنان برای هندوستان که علاقه مند به انتقال تولیدات خود به کشورهای آسیای میانه است، اهمیت مضاعفی دارد.
خانجان الکوزی تاکید کرد که افغانستان، ایران، هندوستان و کشورهای آسیای میانه باید برای فعال سازی این بندر و رفع مشکلات موجود تلاش بیشتری انجام دهند.
ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که علاوه بر افتتاح بندرچابهار، سران سه کشور در مورد آینده تجاری افغانستان، ایران و هند نیز گفتگو خواهند کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: