ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

17:11 | مه19 تهران

اروپا و آمریکا مانع تجارت با ایران نمی شوند

تاریخ: 10:29, 20-05-2016.

تهران. جمعه، 20 می  2016 میلادی برابر با 31 اردیبهشت 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: شرکت ها تا زمانی که در داد و ستد با ایران همه قوانین مناسب را رعایت کنند، ما مانع از این داد و ستد آنها نخواهیم شد.
بنا بر این گزارش، خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم یگانه تربتی و دیوید الکساندر نوشت:
آمریکا و قدرت های اروپایی روز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام کردند تلاش خواهند کرد هرگونه سردرگمی را که ممکن است شرکت ها برای داد و ستد با ایران پس از موافقت نامه هسته ای به دست آمده با این کشور داشته باشند رفع کنند.
برغم سرازیر شدن سرمایه گذاران غربی به ایران پس از موافقت نامه هسته ای بین تهران و قدرت های جهان، عدم قطعیت برسر قوانین و مقررات باعث شده است برخی شرکت ها تمایلی به داد و ستد با ایران نداشته باشند.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات آمریکایی دست‌کم به 18 کشور سفر کرده اند تا به شرکت ها اطمینان خاطر دهند و محدودیت هایی را که براساس قوانین و مقررات آمریکا همچنان به قوت خود باقی است، برای آنها تشریح کنند.
آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: ما مانعی برسر راه فعالیت تجاری مجاز با ایران نخواهیم بود. شرکت های بین المللی و موسسات مالی تا زمانی که در داد و ستد با ایران همه قوانین مناسب را رعایت کنند، ما مانع از این داد و ستد آنها نخواهیم شد.
در این بیانیه که وزارت امور خارجه آمریکا آن را منتشر کرده آمده است: این چهار کشور راهنمایی جامعی در مورد دامنه تحریم های لغو شده و تحریم هایی که همچنان به قوت خود باقی است ارائه کرده اند. شرکت ها ممکن است همچنان سئوال هایی در ارتباط با برخی تحریم های خاص یا نگرانی هایی در مورد انجام دادن معامله با ایران داشته باشند، ما آماده ایم فوراً توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کنیم.
در بیانیه مشترک آمریکا و این سه کشور اروپایی آمده است: به سود ما و به سود جامعه بین المللی است که اطمینان داده شود همه طرف های موافقت نامه هسته ای ازجمله مردم ایران می توانند از امتیازهای این موافقت نامه بهره مند شوند. این مسئله شامل احیای معاملات بازرگانان و بانک های اروپایی با ایران است.
از زمان لغو برخی تحریم ها علیه ایران ، این کشور با قراردادهایی به ارزش دست‌کم 37 میلیارد دلار با شرکت هایی ازجمله شرکت هواپیماسازی ایرباس، شرکت خودروسازی پژو و شرکت ایتالیایی فولاد ‌دانیلی، موافقت کرده است.
در این بیانیه آمده است ایران برای تحقق بهبود اوضاع اقتصادی خود که خواستار آن است، خود نیز باید گام هایی را به منظور فراهم شدن شرایط برای سرمایه گذاری بین المللی در این کشور بردارد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: