ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:14 | مه08 تهران

ایران دهها هزار سند تاریخی را در دسترس پژوهشگران قرار می دهد

تاریخ: 05:11, 19-05-2016.

تهران. پنج شنبه، 19 می  2016 میلادی برابر با 30 اردیبهشت 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سومین جلسه شورای عالی نظارت بر تدوین و نشر اسناد وزارت امور خارجه ایران به ریاست وزیر امور خارجه این کشور برگزار شد. در این نشست مقرر شد به منظور پاسخگویی به نیاز پژوهشگران کشور، بیش از 44 هزار سند تاریخی وزارت امور خارجه تا شهریور 1320 و بالغ بر 32 هزار سند مربوط به دوران دفاع مقدس در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.
بنا بر این گزارش، در این جلسه که با حضور دکتر الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور ایران، دکتر صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس، هادی سلیمان پور رئیس مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی و حسین جابری انصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران(اعضای شورا) برگزار شد همچنین موضوع تداوم آزادسازی تدریجی اسناد محرمانه تا شهریور 1355 و تسهیل در ارائه خدمات اسنادی به مراجعان مرکز اسناد وزارت امور خارجه ایران به تصویب رسید.
یادآوری می شود براساس ماده واحده مصوب ۱۲ اسفند ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه مورخ ۱۰ تیر ۱۳۶۵ هیات وزیران، وزارت امور خارجه موظف است بخشی از اسناد محرمانه و تاریخی خود را که از تولید آنها بیش از 30 تا 40 سال می گذرد بتدریج آزادسازی کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهد. مرکز اسناد وزارت امور خارجه دارای بیش از پنجاه میلیون برگ سند کشف و طبقه بندی در موضوعات گوناگون بویژه تاریخ سیاست خارجی است.

به اشتراک گذاشتن اخبار: