ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

1:11 | مه07 تهران

میان ایران و روسیه کانال سبز گمرکی ایجاد می شود

تاریخ: 04:54, 18-05-2016.

تهران. چهارشنبه، 18 می  2016 میلادی برابر با 29 اردیبهشت 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، نشست فعالان اقتصادی ایران و رئیس‌کل گمرک روسیه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
بنا بر این گزارش، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در این نشست به سطح روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: با وجود ظرفیت هایی که در ایران و روسیه وجود دارد، حجم تجارت دو کشور به حدود 1.5 میلیارد دلار می‌رسد و برخلاف علاقه‌ای که برای افزایش سطح مراودات وجود دارد، این هدف تاکنون محقق نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد با تفاهم‌نامه‌هایی که میان گمرک ایران و روسیه منعقد شده است، حجم مبادلات افزایش پیدا کند.
خوانساری ادامه داد: انگیزه ارتقا سطح روابط اقتصادی دو کشور وجود دارد اما در این مسیر موانعی وجود دارد که هر چه زودتر باید برطرف شود.
وی با اشاره به تنش‌هایی که میان ترکیه و روسیه پدید آمد، گفت: این رویداد، موقعیت مناسبی برای ایران جهت توسعه مناسبات خود با روسیه فراهم آورد. از این رو لازم است، با استفاده از امکانات خطوط سبز گمرکی و عادی سازی روابط بانکی از این موقعیت، بهره برداری شایسته ای صورت گیرد.
رییس گمرک روسیه نیز در این نشست گفت: روز گذشته در ملاقات رئیس گمرک ایران پروتکل تبادل ارزش گمرکی و پروتکل کریدور سبز به امضا رسیده است.
آندریز بلیانینوف افزود: در این ملاقات همچنین جابجایی کالا و خودرو در خاک ایران و روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: روز گذشته از سیستم آی‌تی گمرک ایران نیز بازدید کردیم همچنین لازم است همکاری بیشتری میان گمرکات دو کشور برقرار شود تا بتوانیم به صورت آنلاین از امکانات و اطلاعات یکدیگر استفاده کنیم.
وی افزود: ما اقدامات خوبی برای تسهیل واردات کالاهای ایرانی به روسیه انجام داده‌ایم و البته مذاکراتی در مورد همکاری با کشورهای دیگر نیز داشته‌ایم. همچنین با گمرک ایران توافق کرده‌ایم که ارزش کالاهای صادراتی ایران به روسیه به طور واقعی به گمرک روسیه اعلام شود.
رییس گمرک روسیه با اشاره به کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران گفت: افزایش مروادات این محصولات از جمله موضوعات مورد مذاکره و توافق در ملاقات با رییس گمرک بود.
وی افزود: با طرف ایرانی قرارگذاشتیم که کالای کشورهای ثالث تحت پرچم ایران وارد روسیه نشود.
بلیانینوف از تمایل کشورش برای فعال شدن کریدور شمال- جنوب سخن گفت و افزود: در این صورت کالاهای کشور هند می‌تواند از طریق خاک ایران وارد روسیه شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: