ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:05 | مه18 تهران

بازگرداندن اشیای تاریخی به یغما رفته ایران به این کشور

تاریخ: 08:45, 13-05-2016.

تهران. جمعه، 13 می  2016 میلادی برابر با 24 اردیبهشت 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران از تمام ایرانیان مقیم خارج کشور دعوت کرد اطلاعات خود را درباره اشیای تاریخی و فرهنگی قاچاق شده به خارج از ایران به این سازمان اعلام کنند.
بنا بر این گزارش، به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران، مسعود سلطانی فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید، تلاش برای بازگرداندن اشیای تاریخی و فرهنگی به یغما رفته ایران طی دهه های گذشته بوده است. در همین راستا دعاوی حقوقی و پیگیری های مستمری از مجاری دیپلماتیک، حقوقی و بین المللی برای بازگرداندن این اشیاء طی دو سال اخیر انجام شد که منجر به بازگشت 4 محموله اشیای تاریخی و فرهنگی با ارزش از کشورهای بلژیک، آمریکا و ایتالیا شده است.
وی افزود: اولین محموله تاریخی شامل 349 قلم شیء باستانی متعلق به منطقه خوروین در دی ماه 1393 بعد از چند دهه دعوای حقوقی، از بلژیک به ایران بازگردانده شد. دومین محموله ارزشمند تاریخی حاوی 108 شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در اردیبهشت 94 به مسئولان سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد. سومین محموله اشیا تاریخی ایران، شامل30 قطعه از اشیاء و آثار فرهنگی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام توسط دولت ایتالیا تحویل سفارت ایران در رم شد.
اکنون با تحویل 73 قلم شی تاریخی با ارزش متعلق به دوره ساسانیان از سوی آمریکا به ایران، روند بازگشت اشیاء تاریخی به کشور شدت گرفته است. این محموله از نظر باستان شناسی دارای ارزش بسیار بالایی است و از نظر کارشناسان موزه ملی ایران، دارای اصالت تاریخی بوده و از سلامت و صحت برخوردار است. این اشیا از قدمتی حدود 1500 تا 1800 سال برخوردار هستند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران به فضای مثبت بین المللی به نفع ایران بعد از توافق برجام اشاره کرد و گفت: بعد از توافق برجام، شرایط تعامل با ایران در صحنه بین المللی بسیار مثبت شده است و بنابراین پیگیری های حقوقی برای بازگرداندن اشیا قاچاق شده با جدیت انجام می شود.
سلطانی فر در همین زمینه اظهار داشت: پیگیری های مستمر برای بازگرداندن الواح هخامنشی از آمریکا نیز ادامه دارد و ما امیدواریم این پیگیری های مستمر به زودی به نتیجه برسد و شاهد بازگشت باقیمانده این الواح ارزشمند به کشور باشیم.
سلطانی فر با اشاره به حکم صادره ازسوی دادگاه ایالتی شیکاگو درخصوص الواح هخامنشی گفت: در دهه گذشته پیرو شکایت خانواده های جمعی از قربانیان یک حادثه انفجار که به دادگاه فدرال ایالت شیکاگو ارائه شد، حکمی مبنی بر حراج الواح مذکور و پرداخت غرامت به خانواده قربانیان صادر شد که با توجه به جنبه فرهنگی اشیای مذکور و اینکه نقش ایران در انفجار مزبور به هیچ وجه به اثبات نرسید، حکمی در دادگاه تجدید نظر مبنی بر نقض حکم دادگاه بدوی صادر و بر پایه آن حراج اشیای مذکور منتفی شد. بعد از بازگرداندن 108 شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به ایران در سال 94، امیدها برای بازگرداندن الواح هخامنشی به کشور افزایش یافته است.
سلطانی فر افزود: امیدواریم با استمرار پیگیری های حقوقی بزودی شاهد بازگرداندن همه این اشیای تاریخی به کشور باشیم. سلطانی فر خطاب به ایرانیان مقیم خارج کشور اعلام کرد چنانچه اطلاعاتی در باره اشیای تاریخی و فرهنگی که به صورت قاچاق ازکشور خارج شده در اختیار دارند از طریق سایت سازمان میراث فرهنگی ایران به این سازمان اطلاع دهند تا پیگیری های حقوقی و بین المللی برای بازگشت آنها انجام شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: