ایران عربستان را به تشدید اختلافات مذهبی در منطقه متهم کرد

تاریخ: 01:43, 03-05-2016.

تهران. سه شنبه، 3 می  2016  میلادی برابر با 14 اردیبهشت 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد: برخی کشورها در پی تسویه سازی از مشکلات و اختلافات کنونی در منطقه در قالب اختلافات طائفه ای و مذهبی هستند و این سیاست آشکاری است که عربستان و برخی کشورها پیگیری می کنند.
بنا بر این گزارش، حسین جابری انصاری در نشست خبری گفت: برخی کشورها مانند عربستان برای مقابله با خواسته ها و مطالبات درونی کشورشان و خواسته های مشروع ملل عرب و برای فرار از این مطالبات سعی کردند اختلافات سیاسی منطقه را به اختلافات فرقه ای، طائفه ای و مذهبی تبدیل کنند.
وی افزود: عربستان با عقب ماندن از روند تحولات زمانه با تغییر دستور کار و انحراف در مسائل در پی یارگیری و پاک کردن صورت مسئله است.
جابری انصاری گفت: تعجب ما از برخی دولت های دوست است که چنین نیازی ندارند اما تحت الشعاع سیاست های تفرقه افکنانه عربستان هستند و به تشدید اختلافات کمک می  کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد: با فهم مشترک رهبران و گروه های سیاسی در منطقه از این سوءاستفاده و سیاست های انحرافی جلوگیری شود.
جابری انصاری با ابراز امیدواری برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات سیاسی از مجرای طبیعی گفتگو افزود: جمهوری اسلامی ایران سیاست هایش را بر این اساس پیگیری می کند و مواضع منطقی ما مبتنی بر این نگاه است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین تحولات مربوط به حج گفت: به علت تأخیر بسیار زیاد عربستان در صدور روادید برای هیئت اجرایی کشورمان ، گفتگوهای دو طرف در روزهای اخیر آغاز شد اما متأسفانه دولت عربستان همکاری لازم را نکرد.
جابری انصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ درخواست فوق العاده و ویژه ای در این باره ندارد جز اینکه دولت عربستان به وظایف طبیعی و بدیهی خود به عنوان میزبان مناسک حج عمل کند.
وی گفت: آنچه در روند گفتگوها با دولت عربستان مشاهده شد تناقض میان سیاست های اعلامی و اعمالی این دولت است به گونه ای که میان سیاست های اعلامی و اعمالی آنان تناقض وجود دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: عربستان از ابتدای قطع روابط با کشورمان اعلام کرد که مسائل حج خارج از مسائل سیاسی است اما در عمل مسائل حج و حتی مسائل ورزشی را آغشته به مسائل سیاسی کرد.
جابری انصاری حفظ امنیت و سلامت حجاج و فراهم کردن زمینه برگزاری مناسک حج را طبق رویه های معمول در چارچوب توافقات گذشته دو کشور خواسته های کاملاً طبیعی کشورمان برشمرد.
وی هشدار داد: اگر رویه کنونی تغییر نکند و عربستان تغییری در سیاست های اشتباهش ندهد دولت این کشور مسئول سد راه حجاج ایران خواهد بود و این پرونده هم به مجموع پرونده های عربستان در نقض آشکار قوانین بین المللی و قوانین ناظر بر مناسک حج افزوده خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: