ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

10:02 | مه19 تهران

ریل گذاری طرح اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران آغاز شد

تاریخ: 05:01, 22-04-2016.

تهران. جمعه، 22 آوریل  2016 میلادی برابر با 3 اردیبهشت 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ریل گذاری خط آهن جمهوری آذربایجان به ایران روز گذشته در مرز آستار، مرز مشترک این دو کشور آغاز شد.
بنا بر این گزارش، طول این خط آهن که آستارا – آستارا نام دارد 10 کیلومتر است که  8 کیلومتر آن در خاک جمهوری آذربایجان و 2 کیلومتر آن در ایران قرار گرفته است.
خط آهن آستارا – آستارا بر اساس سند توافق نامه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران که مهر پارسال در نشست کمسیون همکاری های اقتصادی دو کشور در آستارا امضاء  شد، ساخته می شود.
استاندار گیلان ایران در مراسم آغاز ریل گذاری راه آهن آستارا – آستارا ساخت پل ریلی 80 متری  روی رودخانه مرزی آستارا چای را از مهمترین بخش های این خط آهن دانست و گفت: ایران برای ساخت خط آهن آستارا – آستارا  100 میلیارد تومان هزینه می کند.
محمد علی نجفی افزود: ساخت این خط ریلی ، ترانزیت کالا و تجارت را در منطقه متحول می کند.
وی با بیان اینکه ساخت راه آهن قزوین – رشت در مراحل پایانی است و اتصال آن به آستارا در دستور کار قرار دارد گفت: اتصال خط ریلی ایران به جمهوری آذربایجان خط ریلی 5 هزار و 200 کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم متصل می کند.
استاندار گیلان گفت: با این اتصال زمان حمل بار در کریدور شمال  - جنوب  موسوم به نوستراک از 45 روز به 20 روز کاهش می یابد و مسیر هم حدود 3 هزار کیلومتر کوتاه می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان راه آهن آستارا – آستارا را گامی بزرگ برای توسعه روابط دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان دانست.
محمود واعظی افزود: قرار گرفتن این خط آهن در مسیر کریدور شمال – جنوب موسوم به نوستراک در افزایش مناسبات تجاری منطقه تاثیر زیادی دارد.
شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز با بیان اینکه با راه اندازی خط آهن آستارا – آستارا می توان سالانه 5 میلیون تن کالا حمل کرد افزود: در مراحل بعدی این رقم 10 میلیون  تن خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: