ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

18:37 | سپتامبر28 تهران

ظریف با اقدامات عربستان در استانبول به شدت مخالفت کرد

تاریخ: 06:55, 14-04-2016.

تهران. پنج شنبه، 14 آوریل  2016 میلادی برابر با 26 فروردین 1395 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر امور خارجه ایران هر گونه تلاش برای تصویب بندهای ضدایران و یا حزب الله را برخلاف روح همبستگی اسلامی اعلام کرد.
بنا بر این گزارش، گفته می شود؛ روز سه شنبه 24 فروردین در نشست وزراء خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به گنجاندن چهاربند ضدایرانی و یک بند ضد حزب الله لبنان در پیش نویس اعلامیه اجلاس سران کشورهای اسلامی که از سوی عربستان سعودی و با حمایت برخی از هم پیمانانش ارائه شد، این اقدام را برخلاف روح همسبتگی اسلامی و در راستای منافع رژیم اسرائیل دانسته و نسبت به عواقب این رویکرد مخرب هشدار داده است.
ظریف با اشاره به تجربه سوء استفاده ابزاری از سازمان همکاری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران اظهار داشته است: در آن مقطع آقای طارق عزیز، وزیر خارجه وقت عراق، بندهایی ضد ایرانی را با حمایت تعداد معدودی از کشورهای منطقه به تصویب می رساند اما ما اعتنایی به این رویکردهای ضد ایرانی نمی کردیم؛ باید از گذشته درس عبرت گرفت، ببینید الآن طارق عزیز کجاست؟
وزیر خارجه ایران تأکید کرده است: چرا برخی کشورهای عضو سازمان همان سیاست های شکست خورده را تجربه می کنند؟
دکتر ظریف درباره محکوم کردن حزب الله لبنان نیز اظهار داشت: این اقدام تنها باعث خشنودی رژیم اسرائیل و تشویق آن می شود.
ظریف در سخنرانی خود در این نشست ضمن تأکید بر اینکه اجلاس سران باید به دنبال تقویت وحدت اسلامی باشد اعلام کرد: مشکلات و اختلافات میان کشورها باید از طریق گفتگوهای دو جانبه حل شود نه اینکه مسائل دو جانبه را به نشست های چند جانبه کشاند.
وی ضمن اشاره به بهانه جویی های عربستان سعودی جهت سوء استفاده از حادثه حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در ایران به دنبال اقدام تحریک آمیز سعودی ها، به محکومیت این حملات توسط ایران و برخورد جدی با مرتکبین این حادثه اشاره و تأکید کرد: علیرغم اقدامات مخرب برخی کشورهای عضو سازمان علیه ایران، ما همواره بهبودی روابط با کشورهای همسایه و اسلامی را با اولویت دنبال کرده ایم. این در حالی است که برخی از این کشورها از صدام حسین در جریان جنگ علیه ایران حمایت کرده و در جنایات صدام علیه مردم ایران شریک بودند.
مطابق اخبار موجود هیئت عربستان در این اجلاس با همراهی تعدادی از کشورها مانع از باز شدن بحث در خصوص این بندهای اعلامیه سازمان شده اند. لازم به ذکر است پیش نویس سند فوق الذکر در جریان نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو در اسفندماه سال گذشته در جده تدوین شده و هیئت رسمی ایران به دلیل عدم اعطاء روادید از سوی دولت عربستان امکان حضور و مشارکت در این نشست را پیدا نکرده بود.
تصویب بندهای ضد ایرانی و ضد حزب الله لبنان نشان دهنده سوء استفاده ابزاری عربستان و برخی کشورهای همسو از سازمان همکاری اسلامی برای اهداف سیاسی مخرب خود می باشد که تنها باعث تضعیف جایگاه سازمان در عرصه بین المللی و از میان رفتن اعتبار آن نزد افکار عمومی در جهان اسلام و ایجاد و گسترش تفرقه میان کشورهای اسلامی می شود.

به اشتراک گذاشتن اخبار: