ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

2:04 | مه03 تهران

دیدار و گفتگوی وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر کشاورزی قزاقستان

تاریخ: 02:58, 15-03-2016.

تهران. سه شنبه، 15 مارس 2016  میلادی برابر با 25 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، وزیر جهاد کشاورزی ایران در دیدار با همتای قزاقستانی گفت: موافقت نامه های حفظ نباتات و قرنطینه دامی برای گسترش مبادلات علمی و تجاری دو کشور در بخش کشاورزی آماده است و در 10 روز آینده همزمان با سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران امضا خواهد شد.
بنا بر این گزارش، محمود حجتی در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری ها با قزاقستان در بخش کشاورزی در تمام زمینه های علمی،‌ آموزشی ، پژوهشی و مبادلات تجاری آمادگی دارد افزود: جمهوری قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه کشاورزی هر کدام در منطقه خود جایگاه ویژه ای دارند بنابراین با توجه به توانمندی های دو کشور گسترش روابط تاثیر زیادی در منطقه خواهد داشت.
وی گفت:‌ زیرساخت های توسعه همکاری دو کشور از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری در حال توسعه است و کریدورهای حمل و نقل نیز آماده سازی شده است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: افتتاح و بهره برداری از راه آهن ایران،‌ ترکمنستان و قزاقستان از جمله زیرساخت های مهم برای توسعه مبادلات در بخش کشاورزی است.
حجتی گفت: در زمینه تولید و صادرات نهال،‌ انتقال تجارب و ابزار و تجهیزات مبارزه غیر شیمیایی با آفات و بیماری های گیاهی، ‌صادرات دام زنده و مواد ژنتیکی و صادرات گوشت مرغ و تلیسه دام سنگین پس از امضای موافقت نامه آماده همکاری با کشور قزاقستان هستیم.
وی درباره امضای سند همکاری قرنطینیه دامی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مبادلات بخش دامی اسناد همکاری را آماده کرده است که با معرفی نمایندگان دو کشور و پس از امضای آن این مبادلات انجام خواهد شد.
وزیر جهادکشاورزی گفت: ذرت مورد نیاز را باید از خارج تامین کنیم و در این بخش کشور قزاقستان به لحاظ نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران و روابط گسترده در بخش کشاورزی بهترین انتخاب است.
حجتی افزود: برای تسریع در احداث پایانه غلات در مرز اینچه برون در چارچوب کمیسیون مشترک دو کشور ایران و قزاقستان می توانیم روند اجرای طرح را از مسئولان و استاندار گلستان پی گیری کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: سطح همکاری دو کشور در بخش کشاورزی در مدت مسئولیت وزرای دو کشور ارتقا یابد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین از روند اجرای طرح احداث باغات سیب در قزاقستان انتقاد کرد و گفت: براساس توافق های انجام شده قرار بود نهال های سیب کاشته شود اما هنوز آب مورد نیاز این باغات آماده نشده و بهتر است آب را با تانکر تامین کنند تا در خرداد آب تامین شود.
حجتی افزود:‌ موافقت نامه های دو کشور تا 10 روز آینده همزمان با سفر رئیس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران امضا خواهد شد.
آصیلجان مامیتبکوف وزیر کشاورزی جمهوری قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر گسترش همکاری دو کشور در بخش کشاورزی گفت: تمام تلاشمان این است که موافقت نامه های دو کشور در بخش قرنطینه گیاهی و دامی در سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران امضاء شود تا سطح مبادلات دو کشور در بخش کشاورزی ارتقاء یابد .
وی براحداث پایانه مبادلات غلات در منطقه اینچه برون برای گسترش همکاری دو کشور تاکید کرد و افزود: با احداث این پایانه از اتلاف سرمایه و صرف هزینه های بیشتر جلوگیری می شود.
وزیر کشاورزی جمهوری قزاقستان گفت:‌ دیدگاه ما تجارت یکطرفه نیست و علاقه مندیم در زمینه های مختلف از جمله بخش وام سرمایه‌گذاری های مشترکی انجام دهیم.
وی افزود: جمهوری قزاقستان برای واردات دام زنده از ایران آمادگی دارد و در توافق اولیه بین نمایندگان دو کشور قرار است سالانه 1500 راس دام زنده به قزاقستان صادر شود.
وزیر کشاورزی جمهوری قزاقستان گفت: واردات مواد ژنتیکی از جمهوری اسلامی ایران از دیگر موارد مبادلات دو کشور است.
مامیتبکف افزود: جمهوری قزاقستان برای کشت فراسرزمینی برخی محصولات برای اختصاص زمین مناسب و یارانه آمادگی کامل دارد.
وی همچنین بر گسترش همکاری دو کشور در بخش پژوهشی و علمی تاکید کرد و گفت: برای مقابله غیرشیمیایی با آفات و بیماری های گیاهی به تجارب و دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران نیازمندیم وعلاقه داریم با دانشمندان شما همکاری کنیم.
وزیر کشاورزی جمهوری قزاقستان برای کشت آزمایشی بذر برنج ایران اعلام آمادگی کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: