ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

2:57 | اکتبر21 تهران

دیدار معاون وزیر خارجه ایران با همتای گرجستانی در تهران

تاریخ: 08:02, 14-03-2016.

تهران. دوشنبه، 14 مارس  2016 میلادی برابر با 24 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، معاون وزیر امور خارجه گرجستان و هیات همراه با معاون وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد و  در این دیدار فهرستی از برنامه های گسترش روابط و مناسبات تهران و تفلیس به بحث گذاشته شد.
بنا بر این گزارش، به نقل از  مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه ایران، رحیم پور در این ملاقات ضمن مثبت خواندن روند روابط دو کشور در دو سال گذشته فهرستی از برنامه های گسترش روابط و مناسبات تهران و تفلیس شامل ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی و چند جانبه به ویژه در مسیر راهگذر خلیج فارس - دریای سیاه از مسیرهای ایران - آذربایجان - گرجستان - دریای سیاه و ایران - ارمنستان - گرجستان - دریای سیاه ، تبادل برق میان ایران و کشورهای شمال ایران از جمله ارمنستان - گرجستان - روسیه و آذربایجان ، سوآپ گاز ، تولید مشترک کالاها و محصولات مورد نظر با توجه به نیاز بازارهای هدف و با عنایت به مزیتهای نسبی دو کشور و همکاری موثر در زمینه کشاورزی را به بحث گذاشت.
جا لاقانیا معاون وزیر امور خارجه گرجستان هم با تبریک مجدد موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برجام نسبت به گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در دوره پسا تحریم ابراز علاقه و اعلام آمادگی کرد که کشورش در همه زمینه های مورد علاقه خواهان افزایش همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: دولت گرجستان در نخستین گام، رژیم لغو روادید برای اتباع ایرانی را به اجرا گذاشت و اکنون ایرانیان می توانند بدون دریافت ویزا به گرجستان سفر کنند.
وی گفت: پس از لغو تحریم ها به همه موسسات مالی، بانکی و حقوقی در گرجستان اعلام شده است که هیچ مانعی برای همکاری با ایران وجود ندارد.
جالاقانیا تاکید کرد: برای عملی کردن همکاری مشترک به منظور ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی از هر دو مسیر مطرح شده میان خلیج فارس و دریای سیاه کاملاً آماده همکاری هستیم.
وی همچنین با اشاره به یادداشت تفاهم امضا شده میان وزرای نیرو و انرژی ایران، گرجستان، ارمنستان و روسیه گفت: همکاری خوبی برای تبادل چند جانبه برق میان کشورهای منطقه در حال شکل گیری است.
او با اشاره به سفر اخیر وزیر انرژی گرجستان به تهران و مذاکراتی که با مقامات ایرانی داشته است بر علاقه مندی کشورش برای گسترش همکاری با ایران در زمینه حامل های انرژی به ویژه انتقال گاز به بازارهای تاکید کرد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: