ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

14:30 | سپتامبر20 تهران

مشارکت ژاپن در احیای دریاچه ارومیه ایران

تاریخ: 06:55, 10-03-2016.

تهران. پنج شنبه، 10 مارس  2016 میلادی برابر با 20 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، توافقنامه تامین اعتبار برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه میان سازمان فائو و دولت ژاپن در تهران امضا شد.
بنا بر این گزارش، هیرویاسو کوبایاشی - سفیر ژاپن در این مراسم که در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، گفت: افتخار بزرگی است امروز توافق نامه تامین اعتبار را از طرف دولت ژاپن امضا می کنم.
وی افزود: آب دریاچه ارومیه در 20 سال اخیر کاهش چشمگیری یافته که آن را به دریاچه فوق شور و مناطق خشک را به بلورهای نمک تبدیل کرده است.
کوبایاشی گفت:  سلامتی مردم منطقه با تنفس نمکی که با وزش باد پراکنده می شود به خطر افتاده است و محصولات کشاورزی پیرامون دریاچه نیز از این خطر در امان نیست.
وی تاکید کرد: به دلیل این موقعیت خطیر دریاچه ارومیه و بر اساس نتایج ملاقات بین آقای آبه نخست وزیر ژاپن و آقای روحانی رئیس جمهور ایران، دولت ژاپن تصمیم گرفت 436 میلیون ین ژاپن، معادل سه میلیون و ششصد و هشتاد و سه هزار و هشتصد دلار آمریکا به دفتر فائو در ایران برای پروژه "برنامه جامع مدیریت پایدار منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه" اهدا کند.
سفیر ژاپن گفت: کمک به محیط زیست یکی از مهمترین حوزه های سیاست خارجی ژاپن است و دولت ژاپن از دیر زمان از برنامه های زیست محیطی دولت ایران حمایت کرده است.
کوبایاشی اظهار داشت: دولت ژاپن با محور قرار دادن پروژه دریاچه ارومیه، پروژه های گوناگون دیگری در زمینه حفاظت محیط زیست در ایران را از طریق آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) به مورد اجرا در می آورد.
وی اعلام کرد: دولت ژاپن در نظر دارد پروژه های مختلف خود را در زمینه های زیست محیطی ادامه دهد و ما امیدواریم نتایج این همکاری به نفع ملت ایران و کل منطقه باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: