ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

12:34 | اکتبر06 تهران

ظریف خواستار همکاری در اجرای برجام شد

تاریخ: 06:17, 03-03-2016.

تهران. پنج شنبه، 3 مارس  2016 میلادی برابر با 13 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، ایران اعلام کرد در صورت عدم پایبندی آمریکا به برجام، در سریعترین زمان، پیچ و مهره تأسیسات هسته ای را می بندد.
بنا بر این گزارش، ظریف باتاکید بر اینکه اختلافاتمان باآمریکا برطرف نشده است گفت: همه باید با هدف واحد، برجام رابرای رسیدن به نتیجه پیگیری کنیم.
محمدجواد ظریف در مراسم قدردانی از خبرنگاران فعال در مذاکرات هسته ای برجام را دستاوردی بزرگ دانست و افزود: در شرایط کنونی که همه بگو مگوها و نقدها درباره برجام به سر آ‌مده و کشور در این باره به تصمیم تاریخی رسیده است باید منافع و قواعدش برای مردم و کشور به ارمغان بیاید.
وی تأکید کرد: برای اینکه از منافع برجام استفاده کنیم همه باید بر استفاده بهینه از شرایط کنونی در این زمینه متمرکز شویم.
وزیر امور خارجه گفت: ما نیاز داریم با یک صدا و هدف این نتیجه را پیگیری کنیم و اگر هدفی مشترک تعریف شود به رغم تفاوت دیدگاه ها می توان به نتیجه رسید همچنان که رهبر معظم انقلاب با درک شرایط کشور امسال را سال همدلی و همزبانی نامیدند.
وی افزود: بارها در خارج از کشور گفته ام که اگر مذاکرات را با اهداف متضاد پیگیری می کردیم هیچگاه به نتیجه نمی رسیدیم؛ ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای به شکلی که به ساخت بمب منجر نشود هدفی بود که بر آن اشتراک نظر داشتیم.
ظریف گفت: اگر تفاهم ایران و آمریکا به عنوان دو قطب متضاد دنیا و تفاهم با دیگر اعضاء 1+5 روی این هدف مشترک ممکن است چرا نتوان در داخل روی یک هدف تفاهم کرد؟
وی گفت: به یقین این امکان وجود دارد که با بهترین بهره برداری از برجام همه اختلاف نظرها را برای رسیدن به هدف در این چارچوب کنار بگذاریم و در پی خرده گیری نباشیم و به یکدیگر کمک کنیم.
ظریف تصریح کرد: همه با دقت و نگرانی اجرای تعهدات طرف مقابل را پیگیری می کنیم اما این کار نباید برای مچ گیری باشد بلکه باید برای تضمین اجرای تعهدات طرف مقابل باشد.
وزیر امور خارجه افزود: اگر چنین هدفی مد نظر باشد به یقین ما در وزارت امور خارجه اگر در این باره جدی تر نباشیم به اندازه منتقدان پیگیر موضوع هستیم و این هدفی مشترک است.
وی گفت: از این پس درصدد این نیستیم که برجام خوب است یا بد زیرا برجام با تأیید رهبر معظم انقلاب یک واقعیت است و ساز و کاری وجود دارد که اگر طرف مقابل وظیفه اش را انجام ندهد ما هم بازگردیم.
ظریف افزود: سرعتی که ما می توانیم بازگردیم از سرعت طرف مقابل بیشتر است این بزرگترین تضمین ما برای تداوم برجام است زیرا آنان هم می دانند که ما سریع تر می توانیم پیچ و مهره تأسیسات هسته ای را ببندیم در حالیکه برای آنان، ساختمان تحریم ایران به هم می ریزد.
ظریف در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما اختلافاتمان با آمریکا  رفع نشده است، ما مبنای قدرت خود را در این می بینیم که دیدگاهی متفاوت با نظام سلطه داشته باشیم، این مبنای قدرت و نفوذ بین المللی ماست؛ پس باید با تعریف هدفی مشترک برای رسیدن به آن هدف تلاش کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: از هر نمره ای که به برجام داده ایم اعم از اینکه نمره 5 یا 95 بدهیم باید از همان برای رسیدن به هدف مشترک استفاده کنیم.

به اشتراک گذاشتن اخبار: