ایرتاگ
خبرگذاری تلگراف ایران

19:28 | مه19 تهران

دیدار وزیر خارجه رومانی با دکتر روحانی

تاریخ: 20:07, 02-03-2016.

تهران. چهارشنبه، 2 مارس  2016 میلادی برابر با 12 اسفند 1394 هجری خورشیدی. ایرتاگ- خبرگزاری تلگراف ایران. به گزارش خبرنگار خبرگزاری، روحانی از رومانی به عنوان یکی از دوستان صمیمی و دیرینه ایران در قاره اروپا نام برد و تاکید کرد: تهران و بخارست باید فصلی جدید و پرشتاب در تقویت روابط  و همکاری‌های مشترک سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه ای بگشایند.
بنا بر این گزارش، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، دکتر روحانی گفت: فرصت‌های بسیار خوبی برای تقویت همکاری‌ها فراروی بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور هست که باید از آن بهره‌برداری شود.
رئیس جمهور ایران  دیروز (سه‌شنبه) در دیدار "لازار کومانسکو" وزیر امور خارجه رومانی گفت: سطح همکاری‌ها و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور با توجه به امکانات و توانمندی‌های گسترده در عمده بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی و صنایع باید ارتقا یابد و تلاشی مضاعف در این حوزه، ضروری است.
وی بر ضرورت فعال شدن بخش‌های خصوصی دو کشور در مسیر توسعه و تعمیق همکاری‌های اقتصادی تهران - بخارست تاکید کرد و افزود: فرصت‌های بسیار خوبی برای تقویت همکاری‌های مشترک فراروی بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور هست که باید از این فرصت‌ها بهره برداری شود.
آقای روحانی به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه که پیوند دهنده شمال و جنوب و شرق و غرب است، اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه کریدورهای ریلی اهمیت فراوانی قائل است و با اتصال راه آهن ایران به جمهوری آذربایجان این مسیر بیش از پیش تقویت خواهد شد و رومانی هم می تواند ایفاگر نقش مهمی در روابط اقتصادی دو سوی این کریدور حمل و نقل باشد.
رئیس جمهور ایران همچنین تقویت همکاری های فرهنگی، دانشگاهی و صنعت گردشگری دو کشور را ضروری خواند و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دو کشور می توانند با اجرای طرح‌های مشترک سطح همکاری های خود را گسترش دهند.
آقای روحانی در ادامه به معضل تروریسم در منطقه و خطر گسترش و سرایت آن به دیگر بخش های جهان از جمله اروپا اشاره کرد و اظهار داشت: تروریسم یک معضل جهانی است و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه کشورهای جهان در حوزه‌های اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است.
"لازار کومانسکو" وزیر امور خارجه رومانی نیز در این دیدار تاکید کرد: بخارست مصمم است سطح همکاری‌های خود را با تهران در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی گسترش دهد.
وزیر امور خارجه رومانی که وی را در سفر سه روزه‌اش به تهران  یک هیئت بلندپایه اقتصادی همراهی می کند، گفت:  حضور یک هیئت بزرگ و کم سابقه  اقتصادی رومانی در ایران نشان می دهد ما بر تقویت و توسعه روابط دوجانبه و مشترک، اصرار داریم و برای این روابط اهمیت ویژه ای قائل هستیم.
وی بخارست را از متحدان ایران در اتحادیه اروپا دانست و اظهار داشت: بخش‌های خصوصی و دولتی ایران،  رومانی را دروازه صدور تولیدات خود به اروپا بدانند.
"کومانسکو" همچنین خواهان تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های فرهنگی به‌ویژه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شد.
وزیر خارجه رومانی به موضوع تروریسم و مشکلات منطقه اشاره کرد و گفت: رومانی و اتحادیه اروپا، نقش ایران را در منطقه بسیار مهم و اثرگذار می دانند و مشتاق تبادل نظر با تهران در خصوص مسائل منطقه به‌ویژه خاورمیانه هستیم و این همکاری های مشترک می تواند برای ثبات منطقه و مبارزه با تروریسم بسیار مفید و اثرگذار باشد.

به اشتراک گذاشتن اخبار: